Bilkörning istället för Facebook
Kraftig dimma i kombination med för korta avstånd och för hög hastighet var antagligen orsaken till seriekrocken på Tranarpsbron i Skåne på tisdagseftermiddagen. Jag vet inte vad som orsakade den ursprungliga olyckan, men hade efterföljande fordon anpassat hastighet och avstånd från början, så hade följdolyckorna troligtvis blivit avsevärt färre och mindre allvarliga.
Tyvärr, så är det alldeles för många som kör både för fort och med alldeles för kort avstånd till framförvarande. Blinkers har de flesta heller inte tid med eftersom de sitter upptagna med en telefon. Blinkersen kan många gånger vara räddningen undan en kollision då det ger omkringliggande förare en förvarning om vad man tänker göra.
Det här med att anpassa hastighet och avstånd efter rådande omständigheter är förstås lättare sagt än gjort. Väglaget kan skifta väldigt snabbt, så ena stunden kör man på torr asfalt för att i nästa stund köra på en isgata och är man inte fokuserad och koncentrerar sig på just bilkörningen, så är det väldigt lätt att bli överraskad, speciellt om någon annan trafikant gör något oförväntat.
Sen är det inte heller så lätt alla gånger att avgöra hur halt det är och ju mindre erfarenhet man har som förare, desto svårare är det.
Personligen försöker jag bedöma väglaget genom att titta på vägbanan, men jag är även extra observant på hur styrningen känns. Vid halt väglag blir styrningen lättare, men även vägljudet brukar ändra karaktär och det lyssnar jag också efter.
Att provbromsa vid lämpliga tillfällen är också ett bra sätt att kontrollera väglaget, men som jag nämnde här ovan, så skiftar väglaget snabbt, så ett bromsprov är inget du ska förlita dig på resten av resan.
Inför korsningar, rondeller och trafikljus släpper jag givetvis på gasen i god tid, men jag provbromsar även några gånger för att få en uppfattning om hur halt det är och sedan utgår jag från att det är ännu halare precis vid själva korsningen, rondellen eller vad det nu är. Där bilar måste stanna är det i regel halare på grund av varma avgaser och varma däck som tinar upp det översta is- eller snölagret, som sedan fryser till igen.
Jag upplever att väldigt många tror sig köra säkert på grundval av att ”de har koll på bilen”, men den tekniska delen av att ha kontroll på sitt fordon är oftast det minst svåra. Att ha koll på övriga trafikanter och kunna förutse vad dessa tänker göra är oftast viktigare och förhindrar garanterat fler olyckor än goda körtekniska kunskaper.
Genom att vara fokuserad och uppmärksam på trafiken runt omkring dig ökar du chanserna för att hinna vidta åtgärder om någon gör något tokigt framför eller bredvid dig.
Jag är ganska säker på att de flesta ute på vägarna är fullt kapabla att framföra sina fordon rent tekniskt, men det är alldeles för många som gör allt annat än kör bil.