Självfinansierande trafikpoliser för ökad trafiksäkerhet
Högt upp på min topplista över irritationsmoment i trafiken kommer bussfilsåkare och ”smitare”; personer som ska smita förbi en bilkö i bussfilen eller annan fil, för att i sista sekunden tränga sig in. Detta skapar, förutom en väldig massa irritation hos övriga trafikanter, även extra långa köer, på grund av de onödiga inbromsningar som sker när dessa personer ska tränga sig in. Läs gärna mer om ”Bromsen orsakar bilköer”.
Att köra i bussfil, eller kollektivkörfält som det så fint heter, kostar 1.000 riksdaler. Sen tycker jag fasta bötesbelopp tillhör det förgångna och förespråkar inkomstbaserade böter oavsett trafikbrott, vilket tillämpas i många andra länder i Europa. Då skulle det svida även för höginkomsttagarna.
Vad gäller bussfilsåkare, så borde det räcka med en kamera som fotograferar registreringsskylten och därefter skickas böterna till bilägaren. Sen är det upp till bilägaren att kräva in pengar från den som kört, om det inte är bilägaren själv. Så fungerar det med parkeringsböter, så varför kan man inte ha samma förfaringssätt för bussfilsåkare, fortkörare och liknande?
Sen begås det massor av andra trafikförseelser och när man frågar folk vad de irriterar sig mest på i trafiken, så är det frånvaro av blinkers och det gäller i de flesta situationer där blinkers ska användas, såsom vid filbyte, korsningar, men kanske främst i rondeller.
Om polisen skulle börja stoppa folk i våra större städer för att blinkers inte använts, så skulle det nog bli ramaskri eftersom det skulle stå stoppade bilar överallt där det finns en polis, med extrema bilköer som följd, men om man nöjde sig med att filma trafiksyndarna och därefter skickar böterna automatiskt till de registrerade bilägarna, så skulle man slippa detta bekymmer och man skulle samtidigt kunna bötfälla fler personer som inte vet vad blinkersspaken är till för, eller när den ska användas.
Varenda polisbil har sedan flera år tillbaks en filmkamera i framrutan och det pågår även tester med ett system som automatiskt fotograferar fram- och bakomvarande bilar. Systemet hittar den fotograferade bilens registreringsskylt och gör därefter en slagning för att se om bilen är skattad, besiktigad, försäkrad och kollar även om ägaren har körkort.
Varje bil som hamnar framför eller bakom polisbilen med detta system fotograferas och kontrolleras automatiskt av datorn och det är endast när slagningen resulterar i ett fel, såsom en oskattad eller oförsäkrad bil, som systemet larmar poliserna i bilen. I alla andra fall märker inte poliserna ens av att systemet är igång och kontrollerar bilarna runt omkring. Kan det bli mindre integritetskränkande än så?
Detta system skulle polisen kunna använda mer aktivt genom att tala om för systemet att den framförvarande bilen ska bötfällas för att den kört över heldraget, bytt fil utan att ge tecken eller vad det nu kan vara. Polisbilen har filmat händelseförloppet, så bevismaterial finns och det enda poliserna behöver göra är att tala om för systemet vilket registreringsnummer som ska bötfällas och för vad. Detta görs genom att de går in i systemet och bläddrar fram rätt bil. Bilden innehåller även data för när den togs och detta används av systemet för att spara en tidsperiod av filmen som även spelats in.
Skulle man dessutom tillämpa inkomstbaserade böter, så skulle systemet gå in på Skatteverkets datorer och hämta nödvändiga inkomstuppgifter, givetvis helt automatiskt.
Eftersom polisen – än så länge – inte har tillgång till våra digitala adresser, så får böterna skickas på det gamla hederliga sättet, men på boten skulle man kunna bifoga inloggningsuppgifter så att personen kan gå in på en hemsida och se trafikförseelsen som han eller hon gjort sig skyldig till.
Skulle det inte vara bilägaren som gjort sig skyldig till brottet, så får han eller hon kräva pengar av den som kört bilen, precis som idag med parkeringsböter.
Med dagens teknik skulle det med andra ord vara väldigt lätt att få fram fler trafikpoliser eftersom dessa skulle kunna vara självfinansierade.
Frågan är varför man inte inför detta tillvägagångssättet, förutom att det idag saknas stöd i lagen för ett dylikt system. Utöver det, så tror jag personligen det beror på att dagens beslutsfattare inte förstår sig på tekniken och därför är rädda för den.