Faktorer som påverkar din ranking på Google

Du kanske redan känner till att Google använder över 200 faktorer i sin algoritm för att beräkna hur högt upp på Google din sida ska hamna, men vilka är dessa faktorer och hur viktiga är de?

Inledning

Här försöker jag sammanställa en lista över faktorer som påverkar, mer eller mindre, din sidas rankning i Googles sökresultat. Vissa är bevisade, andra kontroversiella och några är spekulationer av både entusiaster och professionella inom sökmotoroptimering. Själv tillhör jag kategorin före detta entusiaster och jag tror sökmotoroptimering till största del har spelat ut sin roll.

Innan du fortsätter läsa igenom punkterna nedan vill jag vara tydlig med att jag personligen inte tror speciellt mycket på sökmotoroptimering längre, när det kommer till optimering av själva sidan. I början av 2000-talet var det fortfarande möjligt att påverka sin rankning på Google genom att spamma sidan med sökord och att köpa länkar, men Googles algoritmer har blivit bättre på att filtrera bort rena spamsidor och Google Analytics (som väldigt många har installerat på sina sidor) ser vilka länkar som faktiskt genererar trafik till din sida.

När det gäller mitt påstående om att Google använder Google Analytics för att sålla bort skräplänkar, så verkar majoriteten av SEO-experterna rörande överens om att så inte är fallet… Men varför skulle Google inte använda detta GA för att mäta värdet av alla länkar? Det är, eller åtminstone var, länkarnas värde som till stor del avgjorde enskilda sidors värde – page rank – en gång i tiden och även om jag inte tror länkar har samma betydelse idag, så har de nog fortfarande ett ganska stort inflytande. Men i och med att allt färre länkar till andra sidor (gratis), så har givetvis värdet och betydelsen av länkar förändrats och sidornas innehåll har istället fått en större betydelse, men personligen tror jag antalet besök en sida får från Google har större betydelse.

När en besökare söker på Google efter ”barnvagnar för tvillingar”, så får hon några miljoner svar, men kommer klicka på någon av de översta länkarna i sökresultatet. Google vet vilken länk hon klickar på och har målsidan dessutom Google Analytics så kommer Google även kunna se hur länge hon stannar på sidan och vilka ytterligare sidor hon besöker. Om sidan är en webbshop som säljer barnvagnar för tvillingar och besökaren köper en barnvagn, så registreras även detta hos Google och det – om något – borde vara en väldigt tydlig signal om att detta är en relevant sida när det gäller barnvagnar för tvillingar. Och även om det inte är en webbshop, så kommer tiden som besökaren ägnar på sidan vara en tydlig signal till Google om huruvida det är en relevant sida eller inte.

Förr var det absolut effektivaste sättet att ranka högt på Google att köpa eller på annat sätt skaffa sig länkar, men i och med Google Analytics, så tror jag inte detta är fallet eftersom Google Analytics kan se varifrån dina besökare kommer och visar det sig att ingen kommer från någon av dina tusentals länkar, så är ju det en ganska tydlig signal till Google att dessa länkar är värde precis det – ingenting.

Med det sagt, så kommer här en lista med faktorer som i mer eller mindre grad kan påverka hur din sida blir placerad i Googles sökresultat.

Tala om för Google att indexera dina sidor

Om du använder WordPress eller något annat CMS (Content Managment System), så kommer Google automatiskt hitta din sida när du börjar publicera inlägg eftersom WordPress skickar signaler till olika kataloger när du publicerar ett nytt inlägg och dessa kataloger söker Google igenom med jämna mellanrum och på så sätt kommer din sida hittas.

Men jag rekommenderar ändå att du lägger till din sida manuellt via Google Search Console då det ger dig bättre kontroll över vad som indexerats och du får även reda på ifall Google har problem att indexera några av dina sidor.

Så det absolut första du bör göra är att lägga till din domän i Google Search Console – https://search.google.com/search-console/about.

Använd relevanta sökord i rubriker, titlar och adresser

För att ranka högt på Google för specifika sökord eller nyckelord bör du få med så många som möjligt i dina titlar, rubriker och i den löpande texten. Det betyder inte att du ska ha med dina sökord i varenda mening, men försök få med dem i titlar och rubriker och helst även i adressen. I WordPress skapas adressen baserat på ditt inläggs titel, så ifall du skriver ett inlägg som handlar om barnvagnar för tvillingar, så kanske du döper inlägget till ”Barnvagnar för tvillingar” och då får inlägget automatiskt adressen exempel.se/barnvagnar-for-tvillingar/.

Förhoppningen är ju att om någon söker efter ”barnvagnar för tvillingar”, så ska detta matchas med ditt inlägg eftersom sökfrasen och din titel är en absolut match. Detta innebär inte att din sida kommer först på Google eftersom många andra sidor har samma titel, så det krävs fler faktorer för att du ska ranka först, men detta är helt klart en viktig faktor att beakta.

Försök även få med alternativa sökord eller fraser som kan vara relevanta i den löpande texten, ex. ”tvillingbarnvagnar”, men prioritera att skriva för besökaren, inte för Google. Att fylla sidan med sökord kan i värsta fall uppfattas som keyword stuffing av Google och då riskerar du istället en bestraffning.

Förr var det väldigt viktigt att ha med sitt primära sökord i domännamnet, men det är inte alls lika viktigt idag då Google prioriterar innehållet framför domännamnet, så välj ett domännamn som matchar ditt varumärke, företag eller bara något namn du gillar.

Du kan även använda dig av kategorier och underkategorier för att bygga upp en logisk struktur eller karta som gör det lättare för Google att förstå vad dina inlägg handlar. Detta gäller speciellt om du driver en webbshop där en tydlig trädstruktur hjälper både besökare och sökmotorer att förstå vad respektive artikel/produkt handlar om. Driver du en webbshop som säljer diverse barnartiklar, så kanske du ska försöka ha en kategori för kläder och en annan för barnvagnar. Kategorierna läggs till i URL’en, så ifall du har en kategori ”Barnvagnar” och lägger barnvagn i denna kategori, så blir URL’en exempel.se/barnvagnar/emmaljunga-nxt90-duovagn-special-edition-night-grey-ergo/.

När det gäller rubriker, så är den viktigaste rubriken den så kallade H1-rubriken (<h1>-taggen i HTML-koden) och det bör vara titeln på ditt inlägg eller artikel. I ovanstående exempel med barnvagnen från Emmaljunga, så är titeln ”Emmaljunga NXT90 Duovagn Special Edition Night Grey Ergo” och detta bör därför vara H1-rubriken. Men vissa WordPress-teman använder istället din hemsidas titel (”Spix” i mitt fall) som H1-rubrik och inläggets/artikelns titel får istället en H2-rubrik då H1-rubriken endast bör användas en gång.

Vilken typ av rubrik som används i ditt tema är enkelt att kontrollera genom att antingen titta i temats källkod eller genom att i webbläsaren högerklicka på inläggets rubrik och välja ”Granska”.

När du högerklickar och väljer ”Granska” så får du förhoppningsvis även upp ett fönster där du ser själva HTML-koden och som du ser i mitt fall, så är titeln ”Hamna i topp hos Google” H1-rubriken.

Optimera dina texter

Utöver rubriker, titlar och adresser, så är själva innehållet det absolut viktigaste och det gäller att försöka optimera texten så den är relevant för besökaren, och sålunda även för Google.

Se till att få med dina mest relevanta sökord eller sökfraser i den löpande texten, men försök även få med alternativa ord eller fraser som är relevanta.

När det gäller längden, antalet ord, i dina inlägg så hävdar många SEO-experter att du ska ska ha minst 500 ord, men det beror helt på vad sidan handlar om. Att få till en relevant och unik beskrivning på över 500 ord för en barnvagn kan vara väldigt svårt och det är högst tveksamt om det gör besökaren gladare. Att mötas av en vägg av text för något så simpelt som en barnvagn lär inte öka konverteringen och leder snarare till att besökaren vänder i dörren, vilket Google får en signal om via Google Analytics, förutsatt att du har det installerat.

En SEO-optimerad text innehåller bland annat följande:

  • Sökord relaterade till målsidans nyckelord
  • Alternativa sökord eller synonymer
  • Korta och lättlästa meningar och stycken
  • Relevant information

Mobilanpassad layout

Låt webbläsaren simulera hur sidan ser ut på en mobil.

När du jobbar med din hemsida så sitter du troligen vid en dator med stor skärm och det är på denna skärm du ser resultatet av dina ändringar, men den absoluta majoriteten av dina besökare ser din sid på sin telefon och det är dem du ska anpassa din sida. Hur sidan ser ut på din stora skärm är därför ganska irrelevant.

Detsamma gäller när du letar efter ett nytt tema till den hemsida. Det gör du troligen också vid din stora datorskärm, men det spelar ingen roll hur snyggt temat ser ut på din stora 27-tumskärm när alla andra ser sidan på sina telefoner.

För att se hur en sida ser ut på mobilen kan du antingen använda din egna telefon, eller så trycker du F12 på tangentbordet så du kommer till utvecklingsläget. Det brukar finnas en ikon som föreställer två olika skärmarstorlekar och klickar du på denna ikon, så försöker webbläsaren simulera hur sidan ser ut på olika skärmstorlekar.

Optimera dina bilder

Det sägs att en bild säger mer än tusen ord, men när kommer till sökmotorer så är det istället det motsatta, så för att Google ska förstå vad en bild visar, så måste du tala om det.

Du kan tala om för Google vad din bild handlar om genom att ange en alternativtext, eller alt-text. Det gör du i WordPress editor genom att klicka på bilden och leta upp bildinställningar och rutan alt-text (alternativtext). Skriv in en kort mening som beskriver bilden. Gäller det en produktbild, så kan du ange produkttiteln som alternativtext.

Se även till att optimera dina bilder gällande både storlek (dimension) och vikt. Att ha en bild som är flera tusen pixlar bred är ganska onödigt när en iPhone har en skärm på under tusen pixlar. Se även till att spara bilderna som JPG eller PNG och komprimera så mycket som möjligt utan att förstöra kvalitén.

Eftersom dina besökare använder en telefon, så kommer besöken ofta att ske via mobilnätet och där kan hastigheten variera rejält, så att det är fortfarande viktigt att bilderna inte väger mer än nödvändigt. Att ladda ner en flera megabyte stor bild över en dålig förbindelse tar lång tid jämfört med när du öppnar sidan via på din LAN-, eller WiFi-uppkoppling.

Använd META-beskrivningar

Även fast Google inte längre använder taggen <meta description> som en rankingfaktor, så kan den komma att användas under sidans titel i sökresultatet och kan sålunda användas för att skriva en rubrik eller beskrivning som lockar till klick.

Det finns även ett fält <meta keywords> och även om många SEO-plugins har funktioner för att lägga till sökord i detta fält, så är totalt bortkastad tid då Google slutade indexera detta för flera år sedan.

Länkar – interna och externa

Det effektivaste, men även det svåraste sättet att ranka upp en sida är genom att skaffa sig externa länkar, alltså att få andra hemsidor att länka till ditt innehåll.

Ju fler externa länkar du har desto bättre, men det ska vara länkar från sidor som faktiskt har besökare. Det fungerar inte att skapa en massa påhittade sidor och lägga in länkar till dina inlägg från dessa sidor eftersom Google lätt kan räkna ut att det handlar om både skräpsidor och därmed skräplänkar.

Även om detta fungerade väldigt väl en gång i tiden, så hör det till forntiden och i värsta fall kan du dessutom bli bestraffad, så strunta i skräplänkar.

Fokusera istället på att försöka skaffa kvalitétslänkar från riktiga sidor. Det är inte lätt, men hellre en bra länk från en sida som genererar trafik än hundra länkar som inte ger någon trafik alls.

Många väljer att köpa länkar hos relevanta sidor och det fungerar bra. Det strider visserligen mot Googles riktlinjer, men det är i princip omöjligt för Google veta att du betalat för länken. Att sälja länkar strider också mot Googles riktlinjer, så det ligger även i säljarens intresse att hålla tyst om detta.

Egna interna länkar mellan relevanta sidor kan inte bara vara av värde för dina besökare utan även för Google och det ska du förstås använda dig av. Men gör det sparsamt då massor av länkar i din text kan distrahera läsaren.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.