Trafikfarlig helg
I år infaller julafton på en fredag vilket innebär att det är en ganska kort julhelg och många kommer att åka iväg på torsdagen. Eftersom snön fortsätter falla över landet är många flyg, tåg och bussar inställda eller försenade vilket i sin tur innebär att många väljer att sätta sig i personbilen istället.
Tänkte jag skulle bidra med några råd som jag själv försöker följa.
Mitt första råd är att ta god tid på dig. Åk hellre ett par timmar för tidigt, så har du tid över till både extra raster och lägre hastighet. Tänk på att du inte förlorar så hemskt mycket tid på att hålla 80 istället för 100, men skillnaden är avsevärd vad gäller väggrepp. Det är dessutom bättre att komma sent än aldrig.
Oavsett vad du har för bil, säkerhetssystem och däck – kör som om du hade sommardäck och saknade alla säkerhetssystem.
Håll rejält avstånd till bilen framför dig. 3-sekundsregeln är ett minimum.
Ska du köra om på en landsväg med mötande trafik, se till att ha extra goda marginaler eftersom det helt plötsligt kan bli svårt att ta sig tillbaka i rätt körfält på grund av snö- eller blasksträngar. Var inte rädd för att avbryta en omkörning, men om du tvingas göra det, så kanske du ska tänka dig för lite extra inför nästa försök eftersom du uppenbarligen gjorde något fel vid förra försöket.
Lyckas du köra om, undvik att slänga dig in precis framför nosen på den du kört om.
Gör inga plötsliga eller snabba manövrer med ratten eller pedalerna. Är det halt, så är det dessa plötsliga och kraftiga manövrer som förpassar dig till diket.
Sänk farten innan kurvan. Kommer du i för hög hastighet i kurvan, så innebär alla former av hastighetssänkning ökad risk för släpp.
Släpper det i fram- eller bakvagn, frikoppla och styr. Det finns många olika situationer och åtgärder, men att frikoppla är grundregeln och fungerar oftast bra.
Försök köra så du aldrig behöver använda bromspedalen. Behöver du inte bromsa, så håller du åtminstone tillräckligt långt avstånd till framförvarande.
Snötäckt väg har bättre fäste än isgata – oavsett vad du har för däck och oavsett vad du har för säkerhetssystem i din bil.
Om du tvingas stanna längs vägrenen, sätt upp varningstriangeln minst ett par hundra meter bakom din bil. En långtradare har väldigt lång bromssträcka om det är halt och är bland det sista du vill ha i röven – bokstavligt talat.
Ha gärna ett par filtar i bilen ifall du skulle bli stående längs vägen med död motor – det blir kallt på ett par minuter.
Håll inte på din rätt i trafiken – hjälp istället till att reda upp vad andra ställer till med – avsiktligt eller oavsiktligt. Det är många osäkra bilförare ute på vägarna och en olycka blir inte bättre bara för att det var den andres fel…
Det som främst utmärker en skicklig förare är förmågan att upptäcka och reda ut andras misstag.
Avslutningsvis vill jag upplysa dig om att regeln ”störst går först” gäller i allra högsta grad när det är halt ute och åsyftar givetvis lastbilar.
Kör försiktigt!
SvD, SvD1, SvD2, EX, EX1, AB, AB1, AB2, AB3, AB4, AB5, DN, DN1, DN2, GP
Hejsan! Jag skulle bara fråga ifall det är din egen bild på villa fannalund (fanna slott) den 11 augusti 2010. Om isåfall, skulle det vara okej att vi i ett såkallat UF-företag använder denna bild i våran almanacka som vi ska trycka?
Mvh Fredrik
UF-företag är ett så kallat ungt företag vi driver från skolan (westerlundska) i en kurs där.
@Fredrik
Hej Fredrik.
Det är min egen bild och det går bra att använda den. Tack för att du frågade!