Test av dubbfria vinterdäck – Nokian Hakkapeliitta R2
Efter en hel del grubblande och velande fram och tillbaka bestämde jag mig tillslut för att köpa nya vinterdäck inför nästa säsong (den här vintern är ju i skrivande stund i princips över) och velandet handlade främst om huruvida det skulle bli nya dubb- eller dubbfria vinterdäck. Oavsett vilket, så hade jag bestämt mig för Nokian, så antingen Nokian Hakkapeliitta 7 eller 8 eller, om jag skulle vänta till hösten 2016, kanske version 9 som jag antar utkommer någon gång inför nästa vintersäsong eller Nokian Hakkapeliitta R2 som är deras dubbfria alternativ.
Jag har varit inne på dubbdäck i över ett års tid, men helt plötsligt började jag fundera på om jag inte ändå skulle ge de dubbfria däcken en chans till. De befintliga vinterdäcken jag har är dubbfria Michelin som jag inte är speciellt nöjd med och jag har haft en uppsättning dubbfria däck tidigare till min förra Citroën och även de var jag väldigt besviken på och detta gjorde att jag var helt inne på att jag skulle ha dubbdäck nästa gång. Men här runt Mälardalen är det sällan blankis på vägarna utan det är antingen blöta vägbanor, snö, snöslask eller vägbanor som frusit under natten, så dubbdäck kommer sällan till riktig användning. När det råder ”svartis”, alltså när fuktig luft frusit på vägbanan och bildat en väldigt tunn ishinna på asfalten, så gör ju inte dubbdäcken speciellt mycket mer nytta än dubbfria vad gäller greppet utan det är föraningen man får genom att däcksljudet förändras och det var väl egentligen det jag var ute efter när jag ville ha dubbdäck. Men i de flesta andra sammanhang, så är det just rasslet från dubben jag gärna skulle vilja slippa och det var väl det som fick mig att helt plötsligt åter börja fundera på dubbfria däck. Det har ju onekligen varit skönt att köra med de dubbfria däcken jag har just nu, när det gäller komforten. De rullar tyst och mjukt och det uppskattar jag verkligen, även om greppet är viktigare när det gäller vinterdäck.
I vilket fall som helst, så var det greppet vs. komforten som fick mig att vela mellan dubbdäck eller dubbfria, men tillslut bestämde jag mig för dubbfria Nokian Hakkapeliitta R2, men jag kommer inte slänga på dessa förrän till nästa säsong, så när det gäller mitt utlåtande om däcken, så får jag tyvärr göra dig besviken och be dig återkomma till hösten/vintern 2016.
Men av det jag läst och hört, så ska Nokian Hakkapeliitta R2 vara väldigt bra och jag tror inte jag hört någon ångra sitt val och sakna dubbdäcken, men då är det främst folk från mina eller sydligare breddgrader som uttalat sig. Åker man längre norrut i landet, där det oftare är snö och isbelagda vägar, så är nog dubbdäcken trevligare att ha, men neråt landet är det som sagt sällan sådana vägförhållanden.
Med tanke på hur dåliga jag anser att mina befintliga Michelindäck är, så ska det bli väldigt spännande att se hur Nokian Hakkapeliitta R2 presterar.
Jag har kört Citroën sedan -84 och det är nu många år sedan jag konsekvent började välja Nokian att sätta på fälgarna. Det gäller både sommar- och vinterdäck.
Enligt mina erfarenheter är Nokian överlägsna alla konkurrenter, inklusive Michelin, inom alla parametrar som jag värderar högst, buller, grepp på våt eller slaskig väg samt rullmotstånd. Nokian R2 har jag mkt goda erfarenheter av.