Lägre förbrukning på tapeten
Så långt tillbaks som jag kan minnas, så har normala bilar med bensinmotorer legat på mellan 0,7 och 1 liter milen i bensinförbrukning och biltillverkarna har under åren gjort allt för att öka effekten utan att höja förbrukningen. Detta har man förvisso lyckats väl med, men förbrukningen har som sagt legat still.
Läste en artikel på Expressen och nu verkar det som att något är på gång. Flera biltillverkare, såsom Fiat, Peugeot, Citroën, Volkswagen med flera har börjat utveckla mindre motorer med turbo, både bensin och diesel, med lägre förbrukning. Detta är förvisso inget nytt – de flesta biltillverkarna har redan små motorer och flera har dessutom speciella modeller som marknadsförs som bränslesnåla. Volkswagen Lupo var nog en av de första som marknadsfördes som bränslesnål.
Hittills har den raka 4-cylindriga motorn varit standard i bilarna och det är här man börjat tänka om. Istället för 4 cylindrar, så börjar man kika på 3 eller till och med 2 cylindriga varianter, samtliga turbomatade för att ändå ge tillräckligt hög prestanda.
Att stoppa ner en 2 eller 3 cylindrig motor på 1 liter utan turbo i dagens bilar skulle knappast innebära någon försäljningssuccé eftersom dessa skulle ge omkring 50 hästar och det är helt enkelt för lite för dagens bilar och förare. Genom att sätta dit en turbo och därmed öka litereffekten rejält, så kan man ändå komma upp i 100 Hk eller mer och då närmar man sig normalmotorn igen, men med betydligt lägre förbrukning.
En bil i Golf klass klarar sig utan problem med en motor på 75 hästar och 130 hästar räcker för en bil i normalstorlek. Ingetdera innebär någon prestandabil, men det är heller inte tanken med det nya konceptet med bränslesnålare bilar.
Min lilla KIA Picanto har en 3-cylindrig motor på 1,1 liter och turbo. Det är en dieselmotor och den pressar ur sig hela 75 hästar och har ett imponerande vridmoment på hela 170 Nm. Dock drar den lite väl mycket för att vara så liten och jag kan inte begripa varför. Bilen väger lite, motorn verkar gå precis som den ska, men ändå lyckas jag sällan komma under 0,45 liter/mil. En tio år äldre Lupo kan komma under 0,4 med motsvarande dieselmotor.
Jag har länge hoppats på att utvecklingen av motorer skulle ändras mot lägre förbrukning istället för högre effekt med bibehållen förbrukning och förhoppningsvis är det detta som är på gång. Visserligen tror jag inte marknaden skriker efter det ännu, men myndigheterna ställer hela tiden hårdare krav på utsläpp och annat, så snart har inte biltillverkarna något annat val än att börja utveckla bränslesnålare motorer.
Som en bonus av lägre förbrukning kommer lägre utsläpp och även jag personligen inte bryr mig om utsläppen, så uppskattar jag givetvis den positiva effekten som detta har för miljön.
Läs mer på DN.