Köpa begagnad bil
Fruns gamla Renualt Megane från 1998 sjunger på sista versen, så vi är på jakt efter en ”ny” bil.
Förutom att vi suttit på nätet och kikat på olika märken och modeller, så drog vi idag runt bland bilfirmorna här i Enköping.
Bland annat tittade vi på en mörkgrå Toyota Corolla -05, men den kändes som en riktig besvikelse. En riktigt tråkig och intetsägande bil och färgen gjorde ju inte saken bättre. Däremot är jag ganska säker på att det är en bra bil.
Vi provkörde även en Citroën C5 2.0 Kombi -09 och där blev det motsatta känslor jämfört med Toyotan – en snygg bil med enorm känsla och en komfort som är svårslagen, men kvalitén är antagligen lika dålig som Toyotans utseende.
Har haft en Citroën C5 2.2 HDi -03 tidigare och har varit sugen på en ny Citroën sedan jag sålde den. Dock fanns det en anledning till varför jag sålde den – kvalitén.
Nuvarande bilen, en KIA Picanto 1.1 CRDI -07, har ingen komfort, men den verkar hålla. Har haft bilen i 2 år och kört drygt 3000 mil och hittills har jag enbart behövt byta bromsklossar bak och det handlar ju inte om dålig kvalité utan hör till slitdelar som byts på alla bilar.
Har även bytt lite glödlampor fram, vilket inte är så lätt som det låter.
Men för att återgå till jagandet av ny bil, så kan jag åter konstatera att det inte är så lätt att hitta ”rätt” bil. Fördelen den här gången är att det är frun som ska ha en ny bil och hon är inte alls lika krävande vad gäller ”känslan” hos bilen. Hon är fortfarande intresserad av en Toyota Corolla, trots att den var allt annat än rolig. För min del hade det aldrig varit ett alternativ. Tycker till och med att min lilla KIA Picanto är roligare, snyggare och mer spännande än Toyotan, men smaken är som bekant delad.
Vi tittade även på en Hyundai i30 -08 och den verkar ganska okej. Lite i dyraste laget dock, men å andra sidan ganska ny.
Det är som sagt inte lätt det här med bilar. Det är mycket som ska stämma. Pris, utseende, känsla, kvalité, ålder och hur långt bilen har gått. Sen är det det där med kamremmen som retar gallfeber på mig. Varför kan inte biltillverkarna ge upp remmen till förmån för kedja?
En fördel med Toyotan är att den har kamkedja. Citroën envisas förstås med rem.
En annan sak som jag reagerade på när vi provsatt olika märken var hur mycket det skiljer sig åt i detaljer och utseende invändigt på bilarna. Det verkar skilja minst 10 år mellan vissa märken och de värsta påminde om 80-tals japaner med grå plats och naken plåt.
Vad gäller inredningen, så blev jag imponerad av Citroënen vi provkörde. Både såg och kändes lyxigt och faktiskt ganska gediget. Nästan att man kunde tro att det var ett tyskt märke av betydligt dyrare slag.
Synd att det inte är jag som ska ha ny bil för då hade saken varit klar för länge sedan – en Citroën C5 2.2 HDi, sedanmodell.
Uppdatering 2012-06-03
Det blev en blå Mazda 3 2.0 -05 som också har kamkedja.