Inget krav på däcktrycksövervakning (TPMS) i Sverige
Enligt EU-regler som träder i kraft 1 november 2014 måste nya bilar ha däcktrycksövervakning, TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), men i Sverige kommer detta enbart gälla nyregistrerade bilar efter 1 november 2014 och endast tills första ägaren registreras. När första ägaren tar över bilen, så upphör kravet.
I Sverige skiftar vi mellan sommar- och vinterdäck och anses därför ha bättre koll på däckstrycket, vilket är anledningen till varför Sverige valt att inte införa kravet i de nationella reglerna som tar över när fordonet tas i bruk första gången. Syftet med däcktrycksövervakningen är att minska bränsleförbrukningen och CO2-utsläppen, vilka kan minskas genom korrekt däckstryck.
Sverige har heller inga krav på att TPMS ska kontrolleras på personbilar vid exempelvis kontrollbesiktningen.
Hur fungerar däcktrycksövervakning?
Däckstrycksövervakningen ska varna föraren om däckstrycket i något däck minskar med 20% eller vid som lägst 1,5 bars däckstryck. Det finns olika system för hur detta mäts och det ena använder ABS-givarna för att mäta och jämföra rotationshastigheten på respektive hjul. Sjunker däckstrycket i ett hjul kommer detta snurra snabbare än övriga och då larmar systemet.
Det andra, mer precisa systemet, använder trycksensorer i varje fälg. Sensorerna är batteridrivna och räcker c:a 5 år. När batteriet tar slut måste man köpa en ny sensor.
I bilar som har sensordrivet TPMS-system kommer bilen att larma om en eller flera sensorer saknas, eller om batteriet tagit slut.
Fördelen med det ABS-drivna systemet för att övervaka ”däckstrycket” är att det fungerar utan några extra sensorer, men det är inte lika exakt. Det sensordrivna systemet är å andra sidan beroende av batteridrivna sensorer i varje fälg som har en begränsad livslängd.
Sensorerna kostar c:a 600 kr/styck och uppåt.