Byta olja på en KIA Picanto
Jag har en KIA Picanto 1.1 CRDI EX Sport av årsmodell 2007 och enligt serviceboken ska olja och filter bytas var 750:e mil. Att det är så korta bytesintervall tror jag beror på att man räknar med att bilen till största del rullar i stadstrafik, alltså korta sträckor i låg hastighet och med relativt mycket kallkörning. Faktorer som innebär att det krävs tätare oljebyten.
Själv kör jag ungefär hälften landsväg och hälften stadstrafik och nöjer mig med att byta olja och filter var 1.000 mil. Det är dessutom lättare att komma ihåg vid vilken mätarställning det är dags för nästa oljebyte. Här om dagen rullade mätaren över på 8.000 mil och idag drog jag förbi OKQ8’as Gör-det-själv-hall och bytte olja och filter och det tog c:a 15 minuter.
Jag köpte 20 liter olja på Granngården för 1.395:- och oljefiltret från Mekonomen gick på 106 riksdaler. Oljebytet kräver 5 liter, så med olja, filter och tid i gör-det-själv-hallen, så gick hela kalaset på ganska exakt 500 riksdaler.
Har du aldrig bytt olja och filter på en bil tidigare kommer du bli förvånad över hur enkelt det är på en KIA Picanto, åtminstone på den version jag har, men det lär inte vara några större konstigheter på andra modeller och årsmodeller heller och principerna för ett oljebyte gäller för de flesta personbilarna.
Här nedan följer en enkel gör-det-själv-beskrivning av hur du byter olja och filter på din KIA Picanto. Har du några frågor eller synpunkter, så får du gärna lämna en kommentar längst ner på sidan.
Det här behöver du för att byta olja på en KIA Picanto 1.1 CRDI av årsmodell 2007:
- Olja
- Oljefilter
- 17 mm fast nyckel eller motsvarande
- 27 mm hylsa med förlängare
- En hink eller liknande för att samla upp den gamla olja
- En tratt för att fylla på ny olja
Det första du ska göra är att lyfta eller hissa upp bilen och tappa ur den gamla oljan. Det gör du genom att lossa oljepluggen som sitter baktill på oljetråget och det gör du enklast med en 17 mm fast nyckel.
Placera en hink eller annan behållare under för att fånga upp den gamla oljan och låt det rinna tills det mesta runnit ur. Tänk på att oljan kan vara väldigt varm, så använd skyddshandskar av något slag och ha papper i närheten för att kunna torka av dig eventuellt spill.
Kontrollera att oljepluggen och eventuell bricka inte har några skador innan du skruvar tillbaka den. Skulle brickan vara skadad bör du ersätta den, så köp en bricka samtidigt som du köper oljefiltret. Själv brukar jag glömma att köpa ny bricka, men jag har heller aldrig varit med om att brickan varit skadad och något läckage från pluggen har jag heller aldrig varit med om.
Det är inte alla bilar som har en bricka till oljepluggen, men då brukar istället pluggen delvis vara utformad som en bricka för att täta mot tråget.
När du hällt ur den gamla olja och skruvat tillbaka oljepluggen kan du sänka ner bilen, men glöm inte att ta bort hinken med den gamla oljan. Blir väldigt mycket olja på golvet om du krossar hinken med bilen 🙂
Oljefiltret är placerat i ett ”filterhus” på KIA Picanto 1.1 CRDI och sitter väldigt bra placerat, men du bör ta loss motorkåpan för att få hur filterhuset. Det sitter bara fasttryckt, så det krävs bara lite hederligt våld för att rycka/dra loss det från sina fästen och det är dessutom gjort av relativt mjuk plast, så det tål en hel del. Det sitter fast i fyra snäppen i vardera hörn, så dra/ryck i varje hörn, så ska det släppa.
Filterhuset sitter strax intill/nedanför oljestickan och är lätt att ta ur när du väl har tagit bort motorkåpan.
Själva filterhuset lossar du enkelt med en 27 mm hylsa med förlängare. Skruva tills det lossnar och lyft bara ur det. Det gamla filtret sitter på en plastpinne i huset.
Ta bort det gamla filtret och ersätt med det nya. Det finns inget upp- och ner på filtret, så det är bara att trycka dit det. Kontrollera att O-ringen (gummiringen) i den översta gängen är hel och ersätt vid behov. Torka även rent från eventuell smuts, så det inte uppstår läckage när du skruvar tillbaka filterhuset.
Sedan är det dags att hälla i den nya oljan och det går åt ganska exakt 5 liter. Ta loss oljepåfyllningslocket och använd en lämplig tratt för att hälla i den nya olja, men häll inte för snabbt eftersom det då riskerar att rinna över.
Vad gäller kvalité på oljan, så har jag kört med helsyntetisk olja från Agrol, närmare bestämt Agrol Spectra 5W-40W och jag inbillar mig att det fungerar bra. Jag har åtminstone inte märkt några negativa effekter under de 5.000 milen jag kört med bilen och jag har i princip noll oljeförbrukning. Fyller aldrig på någon olja mellan bytena och det beror inte på att jag inte kolla oljan utan på att det inte försvinner någon olja, varken genom inre förbränning eller yttre läckage.
Jag skulle i och för sig inte tveka att använda Biltemas helsyntetiska olja heller, men eftersom vi inte har Biltema här i staden, så får det bli Granngårdens.
Jag har dock använt Biltemas helsyntetiska olja tidigare och ställer mig skarpt kritiskt till att det skulle vara något fel på den, så tro inte på eventuella rykten om att någon kompis brevbärares kusins svärfar fick totalt motorhaveri efter att ha använt Biltemas olja i sin gamla sur-merca som gått mätaren runt med lika många oljebyten som en sibirisk staffånges kalsongbyten 🙂
Åter till oljebytet på din KIA Picanto.
När du fått i oljan, skruva fast oljepåfyllningslocket! Har du inte redan tryckt fast motorkåpan, så gör det och kontrollera att det inte ligger några verktyg eller annat löst i motorrummet. Starta därefter motorn och låt den gå på tomgång en halvminut eller så. Gasa inte utan låt den gå på tomgång hela tiden och stäng därefter av motorn.
Vänta några minuter, så oljan får en chans att rinna ner i oljetråget och kontrollera därefter oljenivån genom att dra upp oljestickan, torka av den, föra tillbaka den och därefter dra upp den på nytt för att kontrollera nivån. Om du får ett liknande resultat som på bilen här ovan, så har du fått i rätt mängd olja.
Du ska varken ha för mycket eller för lite olja eftersom endera riskerar onödigt motorslitage och i värsta fall till och med motorskador. För mycket olja ökar trycket i vevhuset vilket bland annat ökar risken för skador/läckage på packboxarna. För lite olja är förstås inte heller bra och i värsta fall får inte pumpen olja att trycka runt i motorn och det leder garanterat till motorskador. Lagom är med andra ord bäst.
Innan du slår igen motorhuven, kontrollera att det inte läcker olja från oljepluggen eller från filterhuset. Gör det inte det, så är det bara att tuta och köra.
Lycka till!