Tomgodshanteringen på ICA
Veckans arbete är avklarat och när jag tittar bakåt kan jag konstatera att det varit en riktigt bra vecka med ytterst få irritationsmoment, vilket tyvärr inte tillhört vanligheten sedan jag började köra på ICA.
Ett av de större irritationsmomenten tidigare på ICA var tomgodshanteringen. På ICA Årsta skulle man lossa tomgodset på tre olika ställen – plast i lucka 78, tomburar i lucka 73 och allt annat i ”gamla frysen”. Kanske inte så mycket att sucka över, om man bara har bilen att lossa, men kör man med bil och släp eller bil och kärra och har tomgods på både bil och vagn, så kunde det bli många lossningar. Att bli av med tomgodset tog i bästa fall 20 minuter, men ofta betydligt mer än så.
Inte nog med att det tar tid att lossa på flera ställen – man är inte ensam om att lossa tomgods. Det var ganska vanligt att man fick sitta och vänta på andra bilar och detta blev extra irriterande om man först stått och köat för att lossa vagnen och när man sedan lossat den på ett eller två ställen och hängt av den, komma tillbaka med bilen och sätta sig och köa igen. Totalt vansinne och fruktansvärt irriterande, så det gällde att försöka se positivt på saken – tid är pengar 🙂
Att varken Kyl o Frys eller ICA kunde begripa varför vi alltid var sena till våra nästa lass är också väldigt förvånande och när man bland annat hänvisade till tomgodshanteringen, så ville dem inte lyssna på det örat.
Ytterligare irritationsmoment var tillbackningen på gamla frysen. Luckorna ligger under tak vilket innebär skuggområde när solen ligger på. Gassande solsken utanför och kolsvart under taket. Inga problem att backa in bilen, men att försöka få in kärran med öppnade bakdörrar som minskar sidomarginalerna med ytterligare nästan 30 cm, var allt annat än roligt. Att dessutom försöka få in skiten mellan två andra bilar i mörker och med stolpar som skymmer precis innan man backar till, gjorde inte saken det minsta lättare.
Ett följdproblem till detta var att många försökte smita ifrån tomgods, antingen tomburar eller det andra – för att slippa lossa på flera ställen. Detta innebar att det många gånger fanns väldigt mycket tomgods på butikerna vilket i sin tur innebar längre tid både vid butiken och vid tomgodset.
Kör man bil och vagn, så kan man försöka göra tillvaron lättare genom att dra över tomgodset till antingen bilen eller vagnen. Detta gjorde jag dock sällan förr, av ren princip. Jag var så förbannad på tomgodshanteringen och som en liten protest hade jag nästan alltid både bil och kärra att lossa – vilket förstås tar betydligt längre tid än att bara lossa bilen eller kärran. Tid är pengar och i mitt fall innebar det att jag kunde stilla min irritation i visshet om att jag åtminstone tjänade några extra kronor på detta vansinniga upplägg. Att det kostade både ICA och firman pengar såg jag som ett medel att få till en förändring – inte för att jag trodde på någon förändring, men så länge det finns liv, finns det hopp.
För drygt ett halvår sedan flyttades tomgodshanteringen, både i Årsta och i Kallhäll och det har blivit mycket, mycket bättre. Nu lossar man allt på ett och samma ställe. Det är sålunda läge att själv försöka bidra med effektivisering och det kan man göra genom att dra över allt tomgods till endera bil eller vagn.
Att lossa allt tomgods på ett och samma ställe innebär även att man inte behöver fundera på hur man ska lasta tomgodset i bil eller vagn. Tidigare var man tvungen att planera för vad som skulle lossas först – tomburar eller det andra och beroende på hur mycket tomgods av endera slaget det fanns i butiken, fick man lasta och lossa i olika ordning. Att detta ”planerande” blev värre när man hade både bil och vagn, säger väl sig självt.
Numera är det alltså bara att skicka in tomgodset i önskad ordning eller oordning och det gäller bara att få plats med allt i ett ekipage. Senaste veckorna har jag med nöd och näppe fått in allt på kärran, men nu när sommaren är i antågande, så ökar volymerna på vissa av mina turer, så snart får jag nog dra in allt på bilen istället. Att jag försöker få in allt på kärran istället för på bilen beror på att jag vill slippa koppla isär och ihop kärran ytterligare en gång vid tomgodset. Lättare att bara backa in kärran, lossa och åka iväg.
Avslutningsvis vill jag bara tacka ICA för att dem tillslut gjorde om tomgodshanteringen vilket förenklat livet för oss chaufförer betydligt, men jag tror även ICA tjänat på det genom kortare hanteringstider.
Pingback: Tråkigt på jobbet - Miltons bitch
Du skriver bra!
Jag kan en del om det här med tomgods. Var inte negativ, det är en del av ditt jobb!
Tack för berömmet Igor!
Vad gäller tomgodset, så är det inte längre någon del av mitt jobb då jag slutade köra för ICA för över 1,5 år sedan.