Svenska lastbilschaufförer mindre värda än polska
Inom de närmsta åren ska alla yrkeschaufförer i EU, som kör tunga transporter, genomgå en obligatorisk kurs, vars syfte är att skapa en gemensam plattform för trafiksäkerhet i EU.
Enligt tidningen Norsk transport uppmanas polska chaufförer, som går kursen, att hellre köra över en mötande personbil än att köra i diket – allt för att inte skada lasten.
Jag har svårt att tro att någon kursledare skulle uppmana någon att hellre köra över en personbil än att skada lasten och jag har ännu svårare att tro att någon chaufför verkligen skulle göra det, på grund av lastens värde.
Nu tror, eller rättare sagt hoppas jag, att hela den här nyheten är överdriven eller missuppfattad.
Om någon kursledare skulle uppmanat någon att hellre krocka än lägga bilen i diket, så tror jag det är menat vid omständigheter där risken för kroppsskada är minimimal eller obefintlig.
Exempelvis vid halt väglag i stan. Närmar du dig ett trafikljus som slår om till rött och du inte får stopp på ditt ekipage, så ”uppmanas” du att hellre stöta in i framförvarande personbil än att väja ner i diket.
Kanske låter groteskt, men handlar det om väldigt låg hastighet, så skulle jag göra samma sak och det tror jag de flesta av oss skulle göra – eller rättare sagt, redan gör.
Allt handlar om rådande omständigheter och när situationen väl uppstår, så är nog det sista någon tänker på, värdet på lasten. Man handlar reflexmässigt och gör allt i sin makt för att undvika kollision.
Skulle jag möta en personbil som gör en vansinnig omkörning, så skulle jag givetvis bromsa och hålla så mycket åt höger som möjligt, men jag skulle inte inte väja ner i diket. Jag tänker inte riskera mitt egna liv före en idiots liv.
I personbilen skulle jag däremot handla annorlunda, men i en lastbil, så är risken mindre med att fronta med en personbil än att dundra ner i diket och förhoppningsvis inser även idioten som kör om, att det är smartare att dundra ner i diket än att fronta med en lastbil.
Det här låter kanske helt sjukt, men fundera lite själv innan du drar för stora växlar. Hur mycket är du själv beredd att riskera för att ”rädda” någon som kör som en idiot?
Jag är även väldigt nyfiken på vad vi svenska lastbilschaufförer kommer få lära oss på kursen. Ska vi få lära oss att väja ner i diket så fort en personbilsförare klantar sig? I så fall lär vi få många lastbilar i dikena de kommande åren.
Ska man överdriva eller misstolka den här nyheten, så kan man lika väl konstatera att övriga länders chaufförer är mindre värda än polska då dessa uppenbarligen får lära sig att sätta sitt egna liv före andras, medan vi andra hellre ska riskera våra egna liv.
Vad gäller den här nyheten, så säger jag precis som den polska chauffören som Verdens Gang pratat med: ”Det här kan inte stämma.”
Andra som bloggat om detta ämne: Bildrullen, Kommunisternas blogg, The Harmonious Blogsmith, RSS - E-toft med Göran Elmertoft | mondoblog.se, Snusidal Socken Veckoblad, Agilitydream - livet med hundar, barn, agility och vallning.
Fick höra den ”roliga” nyheten igår från mina kunder på rutten.
dom tyckte inte det var lika roligt när jag sa ”Skulle jag också göra” om att hellre köra på en bil än att köra i diket.
framför allt med släp.. visst bilen hamnar i diket men var far släpet? i mötande fil? på barngruppen på den närliggande gångvägen?
Allt handlar om avvägning.
Dessutom om man läser nyheten så var det en kursledare som dessutom fått sparken. Jag hade en lärare som kallade en elev för nått hemskt.. ska hela Sverige få lida på det.. ”I Sverige kallar lärare barnen för idioter”.
Det nyheten egentligen gör är att bevisa vilka starka fördomar vi har om Östeuropa.
Jag kan intyga att det är en ren anka och ironiskt nog var det den här gången de nordiska tidningarna som svalde den med hull och hår. Källan har samma trovärdighet som svenska kvällstidningar, d v s synnerligen måttlig. (Jag kan språket, har bott länge i landet och vet att värdera polska mediekällor.)
Lina: ”Kometen, tror du verkligen att den kommer?”
Alfred: ”Ja, om det står i tidningen så är det väl sant?”
Hittade bloggen när jag letade bilder på färdskrivare. Har jobbat tidigare på Kyl o Frys i Eskilstuna för drygt 5 år sedan och jobbar idag med dels trafiklärare för CE och dels som lärare för Yrkeskompetens kursen eller YKB som den förkortas till. Och jag kan säga att det denna nyheten handlar om är inget som står i kursplanen om att ta upp!
Vi tar upp arbetstidsregler, lastsäkring och vikter, viss fordonskunskap, internationella som nationella transportregler mm.
Det folk brukar tycka är minst intressant är delen som handlar om kost, ergonomi och hälsa. Något som jag som gammal chaufför inte tycker är helt fel dock.
Östeuropa där ska man bara placera långsiktigt eller parkera:-)