Sjöpallar och clementiner
I torsdags var det blandat väder längs E6:an mellan Halmstad och Helsingborg med snöblandat regn och temperatur runt nollan. Vägbanan bestod av en härlig blandning av snö, blask och is, så det var väl inte helt förvånande att avåkningarna skedde på löpande band. Vid minst tre platser på norrgående sidan stod polis och vägassistans och försökte bringa ordning. Köerna var kilometerlånga och trots att det inte hade skett något i södergående riktning, så rullade trafiken långsamt och det bildades tittköer och sedan verkade folk ta det säkra före det osäkra och höll väldigt låg fart.
Tappade trots köer och låg hastighet inte speciellt mycket tid och var nere i Helsingborg strax efter 17 och kunde börja med mina lastningar som för dagen bestod av fyra olika ställen. Det gick bra på de första tre, men på sista stället sket det sig duktigt.
När jag hade fått på 11 av av totalt 14 sjöpall och skulle ställa på den 12:e, så hände det – hela pallen lade sig snyggt och prydligt på sidan. Detta skedde när jag skulle snurra runt inne på skåpet för att sedan kunna skjuta in pallen och när jag vridit pallen 90 grader, så började den luta. Jag stod mellan pallen och skåpsväggen och kunde bara titta på. Att försöka hålla emot en pall, med en hand, som väger över ett ton är inte ens att tänka på och trots att den låg ner en sekund senare, så hann jag tänka många tankar.
Jag har nu lärt mig att en sjöpall med Clementiner består av 108 kartonger och en avsevärd mängd Clementiner och att det tar ungefär 1,5 timmar att plocka om alla dessa Clementiner.
Det gick givetvis inte att ställa upp kartongerna, utan varje kartong jag tog tag i och försökte ställa upp, innebar att nästan varenda Clementin rullade ur kartongen och hamnade på resten av kartongerna eller på skåpsgolvet.
Är faktiskt lite förvånad över att jag lyckades hålla mig lugn hela tiden och det var inte många Clementiner som jag sparkade iväg av ilska och frustration.
Att försöka plocka ihop kartongerna på samma sjöpall var inte ens att tänka på utan det blev ytterligare tre SJ-pallar, men som tur var så var detta sista stället och jag hade bara ytterligare två sjöpall kvar att last och drygt 9 pallplatser till godo, så det var inga problem att få in det i skåpet.
De sista två sjöpallarna drog jag på med största möjliga försiktighet och tack och lov gick det utan problem, så vid 21:30 var jag redo att slå igen dörrarna och börja min färd mot Stockholm och Tumba.
Anlände Tumba tidigt på nyårsaftonens morgon och för en gångs skull fanns det lediga luckor, så jag kunde backa in både bil och vagn och sedan gick lossningen snabbt och smidigt och jag kunde åka till firman och parkera för att därefter bege mig hemåt för att fira nyår med familjen.
Avslutningsvis önskar jag dig ett Gott Nytt År!