Lastbilar som blåste av vägen
Under tisdagen svepte snö och kraftiga vindar in över stora delar av landet. Främst var det södra delen av landet som drabbades, men det rådde även blixthalka på flera håll runt Mälardalen.
Själv körde jag Uppsala och där var det mestadels torra vägbanor. På nya E4:an runt Uppsala var det dock bitvis riktigt halt och minst en långtradare blåste av vägen.
Norra delarna av Stockholm klarade sig annars bra, men på södersidan lär det ha varit värre enligt uppgifter.
Värst drabbade området i Mälardalen verkar E-18 ha varit, mellan Bålsta och Ekolsund där ett flertal långtradare eller trailers blåste av vägen vid ungefär samma ställe. När Lillen passerade vid 13-tiden hade två trailers blåst av vägen och senare under eftermiddagen blåste ytterligare ett par lastbilar av.
När jag passerade vid 20-tiden höll man fortfarande på att bärga lastbilar och två filer togs i anspråk vilket innebar en del köer. Tidigare under eftermiddagen leddes trafiken runt på gamla Enköpingsvägen.
Det är lite skrämmande att dessa lastbilar bokstavligen blåst av vägen. Mig veterligen kom det ingen snö under dagen i området, men den kraftiga vinden blåste upp snö från sidorna och polerade vägbanan till en skridskobana. En 4-meter hög och 24 meter lång lastbil blir som ett stort segel i dessa vindar och det går uppenbarligen att blåsa dem av vägen.
Jag vet inte vad dessa lastbilar haft för lass, men jag misstänker att de varit tomma. Med last på bilen, så är lastbilar ganska stadiga på vägen och jag har svårt att tro att det går att blåsa dem av vägen, men en tom lastbil blir som bambi på hal is.
Själv har jag fällt ut klorna på lilla KIA’n, så den lyckades hålla sig på vägbanan, trots rejäla kastvindar som verkade komma från alla håll och kanter.
Jag suckade lite när jag fick med dubbdäck till bilen, men det är faktiskt något jag är glad över idag. Har kört med dubbfria däck de senaste två åren och märker nu stor skillnad med dubbdäck. Inget snack om saken – dubbdäck är bäst när det verkligen gäller.
På torr vägbana är dubbfria bättre, men på torr vägbana går det att köra med vad skit som helst, men när det blir riktigt halt, så är dubbdäcken överlägsna och det är i just sådana situationer man vill ha det extra greppet.
Jag har de senaste två åren hävdat att dubbdäck är bortkastade pengar, men jag tar tillbaka det och erkänner att dubbdäcken är bättre.