Korkade privatbilister

Cykelfrämjandet och Motormännen har gjort en undersökning bland 1.000 trafikanter som visar att bilister som slänger upp bildörren eller som inte blinkar är de största irritationsmomenten i trafiken.

Som lastbilschaufför bryr jag mig inte så mycket om uppkastade bildörrar 😉 Men avsaknaden av blinkers är ett enormt irritationsmoment eftersom det totalt tillintetgör mina chanser att planera min körning. Kör man lastbil, så är det extra viktigt att planera sin körning och hela tiden försöka hålla sig rullande eftersom varje start innebär onödig slitage på drivlinan och bränsleförbrukningen drar iväg helt i onödan.

Citybilen

Citybilen

Min lastbil är inte riktigt lämpad för stadskörning utan för landsväg och det märks på bränsleförbrukningen. De senaste 2 månaderna har jag fört statistik på förbrukningen som visar att bilen ligger på strax över 5 liter milen. När jag körde på Skåne och sålunda höll mig till motorvägar, så låg förbrukningen en bra bit under 4 liter milen.

Stadstrafiken och bilköerna är det som drar upp snittförbrukningen och det blir inte bättre när planerad körning går om intet på grund av stressade privatbilister, som byter fil oftare än jag hinner blinka och givetvis utan att använda blinkers.

Onödigt bromsade skapar onödigt långa bilköer

Onödigt bromsade skapar onödigt långa bilköer

I bilköer gäller det, precis som vanligt, att hålla sig rullande hela tiden och det är faktiskt inga större problem. Jag kan ofta ta mig igenom hela Essingeleden utan att stanna en enda gång, medan personbilarna runt omkring står still var 10:e sekund. Anledningen till varför jag kan hålla mig rullande medan de flesta andra står still beror helt enkelt på avståndet. Jag håller minst ett par billängders avstånd till framförvarande och ser till att hålla avståndet hela tiden. Så fort jag ser bromsljus framför mig eller ser att avståndet minskar, så släpper jag gasen. Inom ett par sekunder sätter bilarna framför fart igen och jag kan fortsätta rulla vidare, utan att bromsa en enda gång.

Personbilarna gör precis tvärtom. Så fort bilen framför kommer mer än två meter från nosen, så är det full gas som gäller. Bilarna framför har gjort exakt samma sak, men tillslut bromsar någon och alla bilar som kommer i full fart tvingas bromsa – ofta hårdare än nödvändigt. Den första bilen som bromsade, bromsade ner från 20 till 15. Bilen bakom bromsar lite för hårt och bromsar ner till 12 och bilen bakom den till 9 osv.

Det krävs inga större matematiska kunskaper för att räkna ut vad som händer med bilarna längre bak i kön – de står still medan den första bilen fortsätter i 20 km/t.

Avståndet minskas snabbt av filbytare

Avståndet minskas snabbt av filbytare

Därför håller jag rejält avstånd och accelererar inte för fullt så fort avståndet till framförvarande ökar en aning. Skulle avståndet öka för mycket till framförvarande, så är det alltid något snille i filen intill som passar på att slänga sig in i min fil för att komma förbi en bil eller tre, för att sedan upptäcka att det inte går ett dugg snabbare i den filen… I värsta fall rullar bilarna från den tidigare filen förbi istället, vilket ofta föranleder ännu ett filbyte.

Varje filbyte skapar en lucka vilket innebär att bilen som får en 5 meters lucka till framförvarande måste ge full gas för att i nästa sekund stå på bromsen. Bilarna bakom upprepar förstås detta, vilket leder till att hela cirkusen med onödigt bromsande och stillastående bilar rullar igång igen. Kan bli ganska patetiskt att titta på detta skådespel under en timme i bilköerna, speciellt med tanke på att alla dessa idioter beter sig så här i tron att de ska komma hem fortare, när verkligheten blir den motsatta. Själv går jag på timlön när jag sitter i köerna, så jag borde egentligen inte klaga 🙂

Att folk beter sig så här beror förhoppningsvis på okunskap, men jag blir mer och mer övertygad om att det är seriösa fel i huvudet på många av mina medtrafikanter.

Som tur var håller sig majoriteten av bilisterna sig till en fil, men dessvärre är det samma majoritet som håller för kort avstånd, bromsar och gasar helt i onödan och skapar sålunda onödigt stillastående och onödigt långa köer.

Någon gång ska jag spela in en film på telefonen som visar detta bromsfenomen, något som Vägverket, eller annan lämplig myndighet, borde gjort för länge sedan. Sen skulle de visa det på TV, så kanske fler börjar förstå varför köerna är onödigt långa.

Expressen, DN, GP, GP2, GP3, DN2, DN3

En kommentar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.