Jobba heltid ger böter – om man är lastbilschaufför
Ni som läser den här bloggen har säkert märkt att jag uppdaterar väldigt sporadiskt och det beror helt enkelt på att jag inte orkar skriva, så ofta som jag egentligen önskar. Att jag inte orkar beror på att jag jobbar heltid. Den här veckan blev det 61 timmar och de tre föregående veckorna har varit på mellan 60 och 70 timmar. Sen har jag 1,5 timme restid varje dag, så det blir ganska långa dagar.
I onsdags blev jag stoppad av Tunga Gruppen (TG/Polisen) på E18 vid Vallentuna. Det kostade 3.000 riksdaler. Hade fyra tillfällen med för kort dygnsvila, varav den ena var på 6 timmar och 51 minuter, den andra på 7 timmar och 12 minuter, den tredje på 8 timmar och 52 minuter och den fjärde på strax över 9 timmar. Den sistnämnda var sålunda laglig, men de tre under 9 timmars dygnsvila är olagliga och innebär böter.
Lagen säger att vi ska ha 11 timmars dygnsvila, men 3 gånger i veckan får vi ha 9 timmars dygnsvila utan krav på kompensation.
Även om jag tycker att det är bra med dessa regler, så blir jag förbannad. En läkare kan operera dygnet runt utan några som helst följder och privatbilister får köra dygnet runt, men som lastbilschaufför och yrkeschaufför, så är det strängeligen förbjudet att jobba för mycket.
För ett par år sedan höjde man böterna rejält. Tidigare kostade en dylik förseelse c:a 1.200 men detta har alltså dubblats. Man hoppas att höjningen ska innebära att vi chaufförer blir bättre på att hålla reglerna, men vill man verkligen komma tillrätta med problemet, så är det ju bara att skicka saftiga böter till åkerierna. Sätt press på åkerierna, så kommer problemet att försvinna betydligt snabbare än genom att straffa oss chaufförer.
Att jag missade dygnsvilan vid dessa tillfällen beror på att jag var tvungen att hämta min kärra från verkstaden sent på kvällen och det innebar ett par timmar extra jobb vilket nu kostade mig 3.000 riksdaler. Att kärran stod på verkstad vid fler tillfällen än nödvändigt berodde till stor del på att vår fordonsansvarige, av någon anledning, struntade i att lyssna på mig.
Jag kan givetvis neka körningar och hänvisa till lagar och paragrafer, men hur enkelt är det att klockan 12 på dagen räkna ut att ett extrajobb kommer innebära 2 timmar för lång arbetstid? Jag kan räkna på körsträckor – utan bilköer – men det finns även annat som kan strula. Vid ett av tillfällena när jag skulle hämta kärran i Södertälje, var jag tvungen att leta efter en nyckel till verkstaden, vänta på att linjer skulle bli målade på vår parkering innan jag kunde parkera bilen, vänta på fordonsansvarige och dessutom leta nycklar till bilen. Hur mycket extratid detta tog, vet jag inte, men det visste jag givetvis ännu mindre klockan 12 på dagen när jag fick besked om att kärran var klar och att jag kunde hämta den på kvällen.
Får man punktering, eller haveri av annat slag som drar ut på tiden, så kan det innebära att man inte kan jobba nästa dag. Kan man inte börja på rätt tid, så får någon annan chaufför hoppa in, men då finns det eventuellt inget jobb för mig den dagen. I mitt fall spelar det ingen roll eftersom jag är heltidsanställd och jag skriver timmar ändå, men hur blir det för timanställda?
Med långa arbetspass blir det ibland kärvt om tid över för dygnsvila. För att klara dygnsvilan är det säkert många som hoppar över rasten och sätter bilen på rast när dom lastar och lossar och på så sätt sparar dom in 45 minuter. Är man så pass stressad att man hoppar över rasten, så kör man säkerligen inte lugnt och fint heller och det är väl inte så lyckat heller, inbillar jag mig. Men han klarar kanske dygnsvilan och då är allt frid och fröjd.
Personligen har jag det ganska bra. Jag tar mina raster, kör ekonomiskt och stressar faktiskt aldrig, så jag mår bra. Att det sen skiter sig med dygnsvilan vid några tillfällen och jag får böter – det får jag helt enkelt leva med. Jag kanske hade klarat dygnsvilan vid tillfällena ovan om jag stressat, fuskat med rasten och kört som en galning, men jag hade knappast varit mindre utvilad dagen efter, trots längre dygnsvila. Jag hade dock varit 3.000 rikare, men pengar är inte allt här i världen.