Framtidens digitala färdskrivare
I fredags överskred jag min körtid med 1 minut, som bilden ovan tydligt visar. 4 timmar och 31 minuter mot tillåtna 4 timmar och 30 minuter. Frågan är hur mycket det innebär i böter om jag blir stoppad den närmsta månaden…
En nitisk polisman skriver säkert ut 3.600 utan att blinka och det värsta är att han inte skulle kunna klandras, oavsett hur korkat det kan verka. En minut är ju ingenting, men samtidigt måste man dra gränsen någonstans. Är 5 minuter okej? Om det skulle vara lagligt att överskrida körtiden med 5 minuter, så skulle den maximala körtiden istället vara 4 timmar och 35 minuter och då kommer samma diskussion gälla 4 timmar och 36 minuter och sedan är hela karusellen igång igen.
Med de digitala färdskrivarna är det väldigt enkelt att kontrollera om du gjort dig skyldig till några brott vad gäller kör- och vilotidsreglerna. Polismannen läser av bilens färdskrivare och tar även ditt färdskrivarkort och stoppar in i en dator. På datorn visas varenda liten förseelse som du gjort dig skyldig till, men den skriver inte ut böterna automatiskt. Det är, än så länge, upp till polismannen på plats att skriva böterna.
Än så länge måste dessa kontroller göras manuellt genom att läsa av antingen kortets minne eller minnet i färdskrivaren. Ingetdera har obegränsat med minne, så efter X antal dagar börjar skrivaren skriva över data. Detta görs genom att skriva över de äldsta uppgifterna först och i praktiken innebär det en radering av de gamla uppgifterna.
För att förhindra att data går förlorad på detta sätt måste du ”tömma” ditt kort med jämna mellanrum. Detta ska helst göras ungefär var tredje vecka, så en rimlig uppskattning är att kortets minne rymmer data för en månad eller två – troligtvis det sistnämnda.
Att ”tömma” kortet innebär dock inte att du raderar data från kortet. Det är faktiskt precis tvärtom – du kopierar alla data och tanken är att de kopierade uppgifterna ska skickas in till någon myndighet. Dessutom ska företaget spara alla uppgifterna i minst ett år, precis som med diagrambladen från analoga skrivare.
Det är således inte speciellt smart att springa och ”tömma” sitt kort stup i kvarten bara för att du överskridit körtiden, har för kort dygnsvila, rast eller vad det nu kan vara. Inga data raderas när du ”tömmer” kortet och det borde istället kallas för ”kopiera” eftersom det är exakt det som sker.
Uppgifterna som skickas in till myndigheten blir dessutom tillgängliga för alla EU-ländernas myndigheter, vilket visar hur duktiga myndigheterna är när det gäller att jaga oss chaufförer. Hade man varit hälften så duktiga på att sätta dit knarklangare som man är på att sätta dit lastbilschaufförer, så hade hälften av dagens knarkare fått börja knapra morötter istället 🙂
Kopiering (tömma kortet) och skickandet av uppgifterna görs idag helt manuellt och det är således en uppgift som kräver rutiner och aktiv handling. Låter du bli att kopiera uppgifterna från ditt digitala kort, så försvinner äldre uppgifter efter hand. Detsamma gäller färdskrivaren i bilen. Även uppgifterna i bilens färdskrivare ska kopieras med jämna mellanrum, men skrivaren har större minne och rymmer således mer, så detta behöver inte görs lika ofta.
Tack vare den digitala färdskrivaren har det blivit mycket lättare att kontrollera befintliga uppgifter och se ifall du har gjort några fel, men allt bygger på att uppgifterna finns tillgängliga, antingen på ditt kort, i färdskrivaren, på företaget eller hos myndigheterna.
Så, hur ska myndigheterna säkerställa att uppgifterna kommer myndigheterna tillhanda? Ett första steg verkar vara att ändra regelverket och lägga större fokus på åkerierna (läs mer på Yrkestrafiken.se). Det innebär att åkerierna helt plötsligt riskerar böter när du gjort dig skyldig till överträdelser av kör- och vilotidsreglerna, men det kan även innebära större krav på åkerierna vad gäller hanteringen av uppgifterna från ditt färdskrivarkort och givetvis böter när detta inte sker på korrekt sett.
Det är inte helt klart vad som händer vid årsskiftet, men med största sannolikhet skärps regelverket och jag är övertygad om att detta endast är ett första steg. Färdskrivarna utvecklas och nästa generations skrivare kommer ha större minne och exaktare tidsangivelse. Dagens skrivare jobbar endast med minuter och det är allmänt känt att skrivarna stjäl körtid. Med nästa generations skrivare kommer detta bli ett mindre problem (för oss chaufförer), men för myndigheternas del spelar detta mindre roll eftersom de är mer intresserade av att få tillgång till uppgifterna, oavsett exaktheten. Utan uppgifter, så kan de inte kontrollera någonting och våra myndigheter älskar kontroll.
I dag har vi tillgång till mobilt Internet och jag skulle väldigt förvånad om inte detta kommer utnyttjas i kommande färdskrivare, även om det kan kännas avlägset idag. Med en skrivare med direkt åtkomst till Internet skulle man kunna skicka uppgifterna direkt från skrivaren vid dagens slut och myndigheterna skulle få tillgång till alla dina uppgifter.
Nästa steg torde bli att integrera färdskrivarkortet med ditt kreditkort, så när uppgifterna skickats till myndigheterna via Internet och analyserats av deras dator, så dras böterna automatiskt på ditt kreditkort. Kan det bli smidigare än så 🙂
Utvecklingen har inte gått så långt ännu, men en sak är säker – framtiden inom lastbilsbranschen är inte ljus för den som vill tjäna extrapengar…