Första arbetsveckan
I måndags var första arbetsdagen efter semestern. Det var inget jag såg fram emot, men dagen gick ungefär som alla andra måndagar på jobbet.
I torsdags råkade en av våra chaufförer ut för ett litet missöde när han skulle vända runt med bil- och släp inne på firmans gård. Han missbedömde uppenbarligen utrymmet och släpets överhäng träffade fronten på bil 174.
Senare på torsdagen mötte jag Lillen vid Rotebrorondellen och hann bränna av ett kort. Han brukar i vanliga fall köra Cirkusbilen, men i torsdags fick han köra en annan bil. Lillen körde grönsaker åt Coop och jag var på väg tillbaka till Kallhäll för att parkera.
Mina torsdagar är faktiskt ganska bra numera. På morgonen kör jag färskvaror och grönsaker från Kallhäll till ICA Maxi Skvaltan och efter det har jag ett koloniallass från Årsta till ICA Rösjöhallen och ICA Dragonen. Egentligen har jag tre lass, men eftersom firman fått för sig att vi inte ska ha övertid och heller inte köra olagligt, så hinner jag bara med två lass. Övertid och olaglig körning riskerar det att bli om jag kör ut det tredje lasset, så det får jag hoppa över.
Veckan avslutas med en Roslagssväng. Börjar dagen med att lasta i Kallhäll klockan 04:50 och sen bär det iväg till ICA Gräddö, Blidö, Bergshamra och i fredags fick jag även ett extrastopp till ICA Väddö. Hade varit en helt okej sväng, om jag hade fått på de tre första butikerna på bilen och Väddö på kärran, men istället fick jag Gräddö på både bil och kärra.
Efter Gräddö åkte jag tillbaka till Norrtälje och ställde av kärran och därefter iväg till Blidö. När jag lossade Blidö upptäckte jag att det fanns en bur Gräddö bland Blidö-burarna. Väldigt irriterande eftersom detta innebar att jag var tvungen att åka ut till Gräddö ytterligare en gång.
Efter att ha lossat Blidö, åkte jag till Bergshamra och därefter tillbaka till Gräddö för att lossa den sista buren. När jag rullade ut från butiken larmade färdskrivaren och det var dags att ta rast innan jag kunde åka tillbaka till Norrtälje för att hänga på kärran och fara vidare till Väddö.
Till ICA Väddö hade jag knappt 20 ytor, så det gick snabbt att lossa, men sen hade de desto mer tomgods. Bilen hade jag redan halvfull med tomgods från de tre andra butikerna, så den fylldes nu med gråbackar, halvpallar och pantreturer.
Ute på gården stod ett helt gäng med tomburar och dessa var jag tvungen att ställa på kärran. Att lasta burar från backen är i vanliga fall inga större problem, men här är det uppförsbacke och med en kort bakgavellift blir lutningen ännu större. Sen har jag heller ingen fjärrkontroll till kärran, så det är en sladddosa i skåpet som gäller.
Jag försökte ett antal gånger att få upp burarna på liften, men så fort jag släppte taget med ena handen för att nå sladdosan, så gled burarna av och med mitt urusla humör, så insåg jag snabbt att projektet var dömt att misslyckas. Fick sålunda gå in och be en av killarna i butiken om hjälp och sen tog det knappt en kvart innan alla 79 burarna var på plats i kärran och jag kunde bege mig mot Kallhäll.
När jag lossat tomgodset i Kallhäll passade jag även på att tvätta ekipaget på Scania och därefter åkte jag och parkerade.
Första veckan efter semestern är sålunda avklarad, så nu återstår bara att samla krafterna för nästa vecka.