Fler olyckor under sommaren
Jag vet inte om det stämmer, men det känns som att trafikolyckorna i Stockholm ökar under sommaren. Åtminstone passerar jag fler olyckor nu än jag gör en vanlig vecka.
Det började i måndags med en olycka vid Kungsängen, strax innan Stäket, där två personbilar krockade.
Set har det varit mindre olyckor lite här och var längs Essingeleden under hela veckan och det beror nog på vägarbetena. Det är avstängda filer och begränsad bredd i vissa filer och då är det många som försöker köra så långt fram som möjligt, förbi köerna, för att sedan smita in i en stillastående fil.
Flera lastbilar har missat att en fil är begränsad till 2,2 meter, vilket ibland lett till att de fått börja backa på Essingeleden, vilket knappast minskar kaoset. Det har kommit upp skyltar som varnar för begränsad bredd vid Essingeöarna, men kommer man från Tranebergsbron, så finns det inga sådana skyltar förrän man är framme vid begränsningen. Märkligt att Vägverket, eller vad myndigheten nu heter, missat detta…
Som tur var verkar de flesta olyckorna vara av ringare art med plåtskador som följd, men i fredags passerade jag en olycksplats vid Tomtebodakurvan där föraren av en skåpbil verkade fått sig en rejäl smäll. Han hade kört rakt in i arslet på en annan skåpbil, i ganska hög hastighet.
När jag passerade låg föraren på gräsmattan och verkade må ganska dåligt. Två personer (antagligen från den påkörda bilen) var tillsammans med honom. En lastbil hade också stannat, men jag är osäker på om den var inblandad i själva olyckan.
Det är som sagt ganska mycket vägarbeten i Stockholm för tillfället. Förutom att köerna innebär ökad olycksrisk med alla stressade bilförare, så ökar risken för att motorn ska börjar koka. Det händer dagligen att det står någon bil med motorhuven öppen och ånga som stiger upp från motorrummet.
Att motorn börjar koka beror sällan på brist av kylarvätska utan den vanligaste orsaken är att kylarfläkten lagt av. Bilen går därför bra i normal hastighet, då fartvinden räcker för att hålla nere temperaturen, men blir man stående i köer, så finns det inte längre någon fartvind som blåser genom kylaren och temperaturen börjar därför stiga.
Det är lätt att testa om fläkten fungerar. Kör bilen till normaltemperatur en varm dag och parkera sedan med motorn igång. Vänta och se vad som händer med temperaturen. Börjar tempmätaren att stiga efter någon minut, öppna motorhuven och se efter om fläkten bakom kylaren står still. Står den still, så fungerar den inte.
Även om temperaturen håller sig på normal nivå kan det vara läge att öppna huven efter någon minut och kontrollera att fläkten verkligen går igång, vilket den bör göra efter ett tag.
Förutom trasig kylarfläkt, så kan termostaten ha fastnat i stängt läge och i värsta fall är vattenpumpen slut. Sen finns det förstås ytterligare orsaker till varför motorn börjar koka, men trasig kylarfläkt är nog det vanligaste.