Coop frysterminal i Enköping
Någon gång runt årsskiftet ska Coop’s nya frysterminal i Enköping öppna och jag hoppas givetvis på att få körningar därifrån eftersom jag bor i Enköping.
Kyl & Frysexpressen, som jag jobbar för, har kört åt Coop i flera år; både grönsaker, färskvaror, kolonialvaror och frysvaror och förhoppningsvis har Coop varit nöjda och vill fortsätta anlita oss.
Coop’s fryskörningar är bland de bästa körningarna inom livsmedelsdistribution. Det är blandat gods vad gäller burar och pall, men det är mycket lättare varor än exempelvis kolonialvaror.
Men den nya terminalen i Enköping är inte av godo för alla parter.
Coop håller på att omorganisera sin logistik och man har för avsikt att lägga ner fem av sina terminaler – Malmö, Växjö, Johanneshov (Stockholm), Umeå och Luleå. Kvar blir Västerås, Bro (Stockholm) och den nya terminalen i Enköping.
Förutom att nedläggningar oftast innebär uppsägning av personal, så har Coop nu fått för sig att man ska driva frysterminalen i Enköping med personal från bemanningsföretag. Att facket skriker rakt ut har jag full förståelse för.
– Det är ett riktigt fult spel från företagets sida, det handlar bara om lönedumpningar, säger Per Ribacke, klubbordförande på Handels i Växjö.
Inget ont om bemanningsföretag, men jag tycker inte man ska använda sig av denna form av anställning vid fasta uppdrag och det ser extra illa ut när Kooperativa Förbundet (KF – ägarna av Coop) väljer denna lösning. Nu är inte sista ordet sagt och man förhandlar hårt med facket, så utgången är ännu oviss.
För de anställda inom Coop har det väl varit illa nog med att man lagt ut många av körningarna på externa åkerier och därmed minskat behovet av egna (dyrare) chaufförer och att man nu börjar titta på hur man ska hålla nere på kostnaderna även på terminalerna, är nog droppen som får bägaren att rinna över.
Dessvärre är det åt det här hållet som utvecklingen går. Det ska hela tiden effektiviseras och att man nu ser över terminalverksamheten är inget konstigt. Det jag blir förvånad över är att Coop överväger att använda sig av bemanningsföretag för hela driften av en terminal, något som inte ens ICA – såvitt jag vet – pratat högt om.
ICA håller också på att avveckla sin kolonialterminal i Årsta (Stockholm) och en del av godset kommer att köras från Brings terminal i Jordbro (Stockholm).
På färskvaroterminalen i Kallhäll är det anställda hos ICA som sköter driften och jag tror detsamma gäller terminalerna i Västerås.
Däremot har ICA lagt ut tomgodshanteringen på ett externt företag, Sateba.
Hur anställningsformerna ser ut hos Bring och Sateba har jag ingen aning om, men jag hoppas man använder sig av egen personal i så stor utsträckning som möjligt.