Coolaste killen
Mina dagar är numera väldigt lika varandra och det finns sällan anledning att skriva något. Jag kör exakt samma runda varje dag och det enda som skiljer den ena dagen från den andra är vilka butiker jag ska leverera till, men det är alltid återkommande butiker.
Eftersom jag kör åt COOP Frysen, så är det till olika COOP-butiker jag kör. Jag har mellan 3 och 7 butiker per dag och det är några av följande.
- Bondegatan
- Nytorgsgatan
- Östgötagatan
- Grindsgatan
- Södra station
- Mariatorget
- Kristineberg
- Tomtebogatan
- Odenplan
- Storgatan
- Karlavägen
- Erik Dahlbergs väg
- Hjorthagen
- Lidingö C
Eftersom min bil är 4,5 meter hög och i princip varenda garage inne i Stockholm är lägre, så får jag hålla mig till butiker som lossas på gatan – trottoarlossning. Lidingö C har ett högt garage och där finns till och med en lastkaj, så jag har en butik med lastkaj.
Det trevliga med hög bil är att man kan dubbelställa, men det gäller förstås att man kan lossa dubbelställda pall och det går sällan på butiker med trottoarlossning. Dels är det ett helvete att få av en dubbelställd pall, men framför allt, så saknar butikerna stapellyftar, så de kan inte lyfta ner pallarna heller.
”Mina” butiker tar dock bara bur, med undantag för Odenplan och Lidingö, så det enda jag dubbelställer är pall som ska av på firman.
Släpet lastar jag med butiker som bilar på firman kör ut, så jag backar bara in släpet på firman och sen lastar småbilarna över godset till sina egna bilar.
När jag kört ut mina butiker på bilen, så hämtar jag det tömda släpet på firman och åker ner till Jordbro där jag lastar hela ekipaget med fryst bröd. 51 pallplatser och 102 pall väger c:a 20 ton och det tar knappt 1,5 timmar från ankomst till avgång. Kallt som satan är det också, men jag har både rånarluva, overall och rejäla handskar, så det går bra.
Nu när snön är borta, så lastar jag släpet först. Det tar 45 minuter och då har jag det värsta avklarat. Bilen tar c:a 25 minuter, så totalt är jag inne i frysen i ungefär 1 timme och 10 minuter. Jag tror det är omkring -27 grader där inne, så det är lite kyligt.
I torsdags kom en skäggig chaufför in, iklädd jeans, jeansskjorta och vanliga arbetshandskar. Jag frågade om han inte skulle klä på sig, men han tyckte han redan var fullt påklädd. Jag pratade en stund med honom och han sa att det enda han hade problem med var händerna. Kroppen var inga problem alls.
När jag var klar hade han ungefär hälften kvar, så han hade åtminstone en timme kvar inne i frysen. Jag var tvungen att föreviga honom och tala om att jag var både avundsjuk och imponerad.
Det här är förstås en chaufför av den lite äldre generationen och det är uppenbart att det är skillnad mot dagens generation. Jag hade med mig en praktikant i två dagar och han var tvungen att gå ut mellan varven och värma fingrarna, trots att han hade rejäla handskar.
Jag fryser också om fingrarna när jag närmar mig slutet av lastningen, så jag funderar på att köpa ett par eluppvärmda handskar från Jula, men de verkar vara slut i hela landet… Tror inte handskarna håller för att lasta burar eller dra pall för hand, men eftersom jag bara står på en truck, så borde det fungera bra.