Facebook förlorar pengar på smarta telefoner
Sedan Facebook börsintroducerades i maj i år har det skrivits mer och mer om siten i media och då har det främst handlat om hur aktien sjunkit, eller till och med rasat, i värde.
Ända sedan jag registrerade ett konto på Facebook någon gång i augusti 2007 har jag funderat på hur företaget tänkt sig tjäna pengar och det är något jag fortfarande funderar på.
De visar visserligen annonser på sidan, men de är, än så länge, diskreta och utgör inget störningsmoment, vilket även borde innebära att de inte syns tillräckligt väl.
Men ännu värre är det på mobilsidan. Går man in på Facebook med en app på en smartphone, så visas inga annonser alls, vilket innebär att Facebook i dagsläget inte tjänar ett enda öre på smartphone-användare som använder en app för att komma åt Facebook.
Det ska bli intressant att se hur Facebook väljer att lösa detta problem. Ska de börja visa annonser i apparna, ska apparna bli betalappar eller ska de införa en avgift för själva siten?
Oavsett vilket, så tror jag folk kommer fortsätta använda Facebook. Visst, många kommer säkert att hoppa av, men det är nog främst personer som inte är speciellt aktiva och innebär sålunda ingen förlust mer än i statistiken för antalet användare.