Ranka högre på Google med unikt material
Att skriva unikt material är ett väldigt bra sätt för att hamna högre upp i Googles sökresultat.
Ju större konkurrens är inom det område du verkar, desto svårare är det, men för att nå toppen gäller det att kämpa vidare.
Säljer du produkter av något slag, så räcker det inte att lista produkterna rakt upp och ner, utan du ska helst ha unikt material som sticker ut från mängden.
Ta elektronikbranschen som exempel.
Ska du dra igång en onlinebutik för att sälja digitalkameror, så räcker det inte att lista dina produkter rakt upp och ner. Det är ju så alla andra gör och skillnaden mellan din och de andras butiker blir egentligen layouten och priset.
Tittar man på produktbeskrivningarna, så är de i regel ganska lika varandra och ofta består de mest av tekniska specifikationer som förstås inte skiljer sig mellan butikerna eftersom alla säljer samma kameror.
Det som skulle få din butik att sticka ut från mängden är personliga beskrivningar, eller recensioner, av varje kamera och detta är något som flera butiker har börjat anamma genom att låta användarna skriva recensionerna.
Men det är som man brukar säga; att man får vad man betalar för, och i fallet med gratisrecensionerna från användarna, så håller de oftast inte speciellt hög kvalité.
Att låta användarna skriva recensioner är förstås en väldigt bra idé och det skapar kvantitet, men precis som det blivit i fallet med inlänkar, så har Google börjat lägga mer vikt på kvalitén istället för kvantitet.
Google jobbar konstant med att förbättra sina sökresultat och lägger ner mycket tid på att förbättra sina metoder för att beräkna hur bra en viss sida är jämfört med konkurrenternas.
Sidans innehåll har sålunda fått allt större betydelse och detsamma gäller för sidorna som länkar till din sida.
Tidigare lönade det sig att skaffa så många inlänkar som möjligt, men tack och lov har Google tänkt om och verkar nu värdesätta kvalitétslänkar framför kvantitetslänkar. Men, länkar är fortfarande en av de viktigaste parametern för hur Google rankar din sida, men de har som sagt lagt mer vikt vid kvalitén.
Ett ytterligare steg för att försöka värdera kvalitén på en sida och dess länkkraft, så har man infört ett system för att koppla samman en sida med en Google+-profil med något som man kallar Google Authorship. Syftet med Google Authorship är förstås mer än att bara koppla samman en sida med en profil och du kan läsa mer om detta i mitt inlägg om syftet med Google+.
Du hittar fler artiklar som jag skrivit om hur du ska nå bättre bättre placeringar på Google hittar du under menyn Sökmotoroptimering.