Google Author Rank istället för länkar

Vill du hamna först i Googles sökresultat i framtiden, så är det inte inlänkar du ska jaga utan Author Rank och det ställer högre krav på dig som person bakom det publicerade materialet.

Google Author Rank, eller Agent Rank som Google kallade det i sin patentansökan 2005, är skribenternas motsvarighet till enskilda hemsidors PageRank, alltså ett betyg på dig som person, eller rättare sagt, din profil på Google+.

Det som gjorde Google till en så mycket bättre sökmotor än de andra var att de rangordnade sina sökresultat efter värdet på enskilda sidor, istället för på antalet nyckelord på sidan. Google gör detta genom att räkna antalet inlänkar som en enskild sida har, men även värdet av de enskilda sidorna.

Ju fler inlänkar en sida har, desto högre PageRank och ju högre PageRank den utlänkande sidan har, desto mer kraft överför länken till målsidan.

Det här fungerade väldigt bra förr, men i takt med att Internet vuxit och sålunda konkurrensen, så har även fusket ökat. Det har blivit väldigt vanligt att sätta upp stödsidor, eller satellitsidor som det även kallas, vars enda syfte är att länka till huvudsidan. Dessa satellitsidor syns tack och lov inte så ofta i Googles sökresultat, så på så sätt utgör det ingen skada, men om det enbart handlar om att skapa länkar till huvudsidan, så är det förstås ett bedrägligt beteende och det strider dessutom mot Googles riktlinjer.

Det finns förstås ”satellitsidor” som är helt legitima, men då har de även innehåll därefter och de syns även i Googles sökresultat. Ett exempel kan vara ett större entreprenörsföretag med flera dotterbolag. Moderbolaget huserar under huvuddomänen.se, men det fönstertillverkande dotterbolaget har sin hemsida under fonster.se precis som övriga dotterbolag har domännamn kopplade till deras verksamhet. Samtliga dessa länkar sinsemellan, men varje domän har eget innehåll som de vill sticka ut med på Google.

I sådana här exempel är det snarare så att moderbolaget är den sida som syns minst i Googles sökresultat eftersom den har minst innehåll för respektive bransch, så söker du på ”fönster”, så är det inte moderbolaget som syns utan fonster.se.

I vilket fall som helst, så förstår du säkert att det här förfarandet går att använda på olika sätt, men tyvärr, så har missbruket ökat lavinartat och detta är något som Google jobbar hårt med för att stävja.

Vad innebär Google Author Rank och Authorship?

För att komma tillrätta med det ökande antalet skräplänkar kommer Google lägga till ytterligare en parameter i sin algoritm för hur de värderar sidor och dess länkar – Author Rank.

Till skillnad från PageRank, som betygsätter varje enskild sida efter antalet inlänkar och de länkande sidornas PageRank, så är Author Rank densamma för alla enskilda sidor som verifierats av en och samma Google+ profil.

Idag är det möjligt att bygga upp en sida (domän) och skaffa sig många inlänkar och på så sätt få upp en hög PageRank, varefter man säljer domännamnet. Den nya ägaren tar enbart över domännamnet, inte innehållet, men PageRanken är kopplad till domänen/sidans adress, inte innehållet, och följer sålunda med.

Att köpa och sälja domäner med hög PageRank är väldigt vanligt förekommande och ett effektivt tillvägagångssätt för att sätta upp ett nätverk av satellitsidor varifrån man kan länka till sidan man vill marknadsföra.

Sidan man vill marknadsföra behöver inte hålla hög kvalité för att ranka bra, utan det räcker med många länkar till den för att Google ska tro att den är bra.

Author Rank är, till skillnad från PageRank, knutet till innehållet, i den mening att de enskilda sidorna måste vara verifierade av en Google+ profil via Authorship. Det räcker inte att verifiera domänen utan varje enskild sida (adress) måste innehålla attributet ”rel=author” för att Google ska verifiera att den tillhör den enskilda profilen.

När Author Rank väl rullats ut ordentligt, så kommer det inte längre vara lönt att köpa och sälja domännamn eftersom det tidigare Author Rank-värdet försvinner i samma stund som innehållet försvinner. Det går förstås att köpa en komplett site med domännamn och innehåll och att säljaren står kvar som ”Author” på de enskilda sidorna, men då handlar det mer om en affärsöverlåtelse och det är inte lika ”lätt”.

Nu innebär inte Author Rank och Authorship att värdet av länkarna försvinner, utan det innebär bara att betygssättningen av länkarna blir mycket bättre och det är något som de flesta kommer att tjäna på och om inte annat, så försvinner förhoppningsvis majoriteten av alla länkfarmar/länkkataloger, artikelkataloger, satellitsidor och vad det nu kan vara som Internet blivit överöst av i syfte att fuska sig till en bättre position på Google.

En kommentar

  • Tycker att det blir vilseledande det alla bör veta är att det är länkar tillsammans med bra struktur, innehåll och onpage-optimering som fortfarande är avgörande. Allt annat är spekulation.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.