Hundra mil utan problem med Citroën
Jag har inte den bästa erfarenheten av Citroën genom åren, så jag var något nervös inför helgens resa på dryga 100 mil, men desto gladare när vi anlände hem igår kväll utan att ha haft några som helst problem.
Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, men med tanke på hur mycket besökare jag får som söker på diverse Citroënrelaterade problem, så känner jag att jag måste fylla på med lite mer positivt innehåll.
Att ha kört hundra mil utan problem med en Citroën är väl knappast något anmärkningsvärt, men någonstans måste jag ju börja och med tanke på att jag bara haft bilen i drygt en månad, så kan jag inte skriva något mer anmärkningsvärt – än så länge.
Skulle vara trevligt om fler kunde skriva lite positiva kommentarer om Citroën. I ett tidigare inlägg, där jag beklagar mig över Citroëns dåliga kvalité, är de flesta kommentarerna allt annat än positiva och flera av kommentarerna är dessutom mina egna.
Att Citroën har dragits med diverse brister kan väl knappast någon förneka, men de har heller inte varit rädda för att testa något nytt och skapa något unikt. Enbart designen av många av modellerna har varit allt annat än mainstream och tycka vad man vill om de olika modellernas utseende, så måste man ju ändå ge dem credit för att de vågat göra något unikt.
Det jag själv främst fastnat för hos Citroën är den gashydrauliska fjädringen, som är unik för Citroën. Den gashydrauliska fjädringen är det som gett Citroën ryktet om hög komfort och till och med Citroënantagonister kan tänka sig att medge att fjädringen är väldigt bra.
På några av mina tidigare Citroëner har jag haft problem med hård fjädring, men det har alltid berott på mer eller mindre tomma gasklockor och efter byte av dessa (i regel ganska enkelt), så har jag svävat fram på moln.
Så är du ute efter en bil med hög komfort, så ska du åka iväg och provköra en Citroën med gashydraulisk fjädring. Det är en väldigt speciell upplevelse och risken är överhängande att du blir fast i Citroënträsket för gott!
Tänk på att alla Citroëner inte har gashydraulisk fjädring, så provkör du exempelvis en Citroën C4 och inte tycker det är något speciellt med fjädringen, så beror det på att C4:orna inte har gashydraulisk fjädring.