Första verkstadsbesöket inbokat för min Citroën C6
Jag har haft lite vibrationer i framvagnen på min Citroën C6 vid hastigheter kring 90 km/t och uppåt, så igår lyfte jag upp bilen fram på bägge sidor för att känna om något glappade och när jag inte kunde upptäcka något sådant, så åkte jag iväg till en däckverkstad för att låta dem balansera bägge framhjulen.
Det visade sig att höger framdäck var så slitet på insidan att däckkillen sade åt mig att det måste bytas, så istället för balansering av två hjul, så fick jag köpa två nya däck och boka en tid för fyrhjulsinställning i nästa vecka.
Jag har haft bilen i lite över en månad och nu är första verkstadsbesöket ett faktum. Inte något allvarligt fel, så jag grämer mig inte speciellt mycket, men det känns lite surt att behöva köpa två nya däck när det var ganska mycket mönster kvar på de två befintliga.
Idag ska vi rulla ner till Småland och hälsa på mina föräldrar, så det blir dryga 100 mil på ett par dagar, så med facit i hand, så känns det ändå bra att jag fick reda på högerdäckets skick innan avresan. Skulle inte varit så roligt att bli stående längs vägen efter en däckexplosion med sönderkörd fälg och kanske ännu värre saker.
Att vara bilägare är allt annat än billigt och att äga en Citroën är knappast billigare, men det är värt varenda krona – än så länge!
Uppdatering 2016-01-24
Efter 1,5 år med bilen har jag skrivit en summering av problem och kostnader som är förenade med min Citroën C6 – Att äga en Citroën C6.
Älskar komforten i min C5 2,2 HDI. Bilen är körd snart 23 tusen mil. Har ägt den i 5,5 månader. Inga problem.Detta är min första C5
Ingen rost på min C5 från modell 2004. Rostskyddade den för första gången för en månad sedan. Tänker behålla den länge-
HDI motorn drar i stort ingen nämnvärd olja. 2-3 mm på stickan för körda 550 mil.
Dieselförbrukningen är 0,61 på landsväg samt 0,72 i stadskörning.
.