Citroën Xantia 1.8i 16V -99

Citroën Xantia 1.8i 16V -99

Citroën Xantia 1.8i 16V -99

I tisdags köpte jag en ”ny” bil som jag ska använda till vardags, istället för min befintliga Citroën C6 2.7 HDi. Den nya bilen är en Citroën Xantia 1.8i 16V -99 som rullat hela 28.000 mil, men det är svårt att tro när man ser den. Visst finns det gott om små skavanker, men jag var och tittade på en Xantia som rullat 12.500 mil tidigare på dagen och den såg verkligen ut att ha rullat 28.000 och mer därtill!

Att man inte ska döma en bil enkom på antalet mil har jag vetat sedan tidigare, men här blev det väldigt uppenbart. Min nyinköpta Xantia har 3 tidigare ägare, så jag är den fjärde och det är uppenbart att den haft bra ägare sedan start.

Bilen är begåvad med AC, men det är väl egentligen det enda lyxiga med bilen, men det räcker för min del. Saknar farthållaren, men det är inte hela världen.

Så, vad var anledningen till att jag gick och köpte den här bilen? Sanningen är att jag oroar mig mer än jag njuter av att köra min C6 och det förtar glädjen. Jag oroar mig över minsta ljud och liknande och tillslut kom jag fram till att det inte var värt det. Bestämde mig då för att sälja bilen, men ångrade mig redan första dagen och tog bort annonsen. Efter ytterligare några dagars grubblande kom jag fram till att det bästa vore att skaffa en vardagsbil och ställa av C6:an och endast köra med den vid speciella tillfällen.

Det hela är förstås galet, men det är jag ju bevisligen, som inte bara köpt en Citroën utan dessutom ytterligare en!

Galet eller inte, nu kan jag åtminstone sluta oroa mig över C6:an och glädjas över att jag har den och åka och tvätta och putsa den med jämna mellanrum. Längre resor kommer bli med C6:an och till kommande Citroënträffar och liknande, men till vardags är det Xantian jag kommer köra.

En annan fördel med att ställa av C6:an och istället köra med en Xantia är att det skiljer ganska mycket i kostnad mellan bilarna. C6:an kostar 7.500 riksdaler per år i enbart skatt, medan Xantian kostar dryga 2.000. Försäkringen blir c:a 1.500 billigare, men då har jag enbart trafikförsäkring på Xantian.

Bränsleförbrukningen har jag ännu ingen aning om, men av vad jag läst, så blir inte skillnaden enorm. C6:an ligger på 0,9 liter/mil blandad körning och jag hoppas att Xantian hamnar på under 0,8 men av uppgifterna på spritmonitor.de att döma, så är det tveksamt om jag lyckas komma ner så lågt. Enligt deras uppgifter hamnar snittet ganska nära C6:an, vilket inte är speciellt imponerande för Xantian, som trots allt är en relativt liten bil med liten motor och manuell låda, jämfört med den nästan två ton tunga C6:an med en 2.7-liters V6-diesel på 204 hästar och automatlåda.

Precis som med C6:an, så kommer jag dokumentera alla tankningar, så var den verkliga förbrukningen hamnar på vet jag inom ett par månader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.