Länge leve trafikpolisen
Två mornar den här veckan har polisen stått vid Järva Krog och stoppat personbilar som kört i bussfilen och jag har jublat av glädje bägge gångerna. Visserligen har detta inneburit längre köer i högerfilen, närmast bussfilen, men det har det varit värt alla gånger!
Att det blivit längre och långsammare köer i högerfilen beror på att folk lagt sig i röven på varandra för att hindra VIP-bögarna i bussfilen från att tränga sig tillbaka i rätt fil när de upptäckt poliserna.
Det innebär mycket gasanade och bromsande, vilket skapar extra köer, men som sagt – det är det värt i det här läget 🙂
För att komma till bukt med det här problemet måste polisen göra dessa insatser betydligt oftare, men framför allt – böterna måste höjas rejält.
Tror böterna för att köra i bussfil ligger på 1.000 riksdaler idag och det är ju knappast avskräckande, speciellt med tanke på hur liten risken är för att bli stoppad.
Sen borde det inte krävas mer än ett registreringsnummer för att bötfälla folk i bussfilen. Polisen fotograferar registreringsnumret på en bil som åker i bussfil och skickar därefter böterna till ägaren av bilen.
Samma förfarande kommer förhoppningsvis bli aktuellt vad gäller fortkörning förbi fartkameror – böterna skickas till bilägaren oavsett om föraren kan identifieras eller ej. Sen är det upp till bilägaren att kräva in böterna från den som verkligen kört bilen (om det inte är ägaren själv).
Det krävs ju inga bevis om den egentlige lagbrytaren när det gäller parkeringsböter, så varför skulle det göra det när det gäller fortkörning eller körning i bussfil?
För att göra straffet mer kännbart borde man inför inkomstbaserade böter. Det skulle dels avskräcka fler från dessa lagbrott, men straffet skulle dessutom bli mer rättvist.
En höginkomsttagare får betydligt högre böter (i kronor räknat) än en låginkomsttagare.
Det måste väl ändå vara det mest rättvisa?
Fler som bloggat om det här: Christers Blogg, Johans trafikblogg, Fuck you right back