KIA Picanto 1.1 CRDi EX Sport -07
Idag bytte jag in min kära Citroën C5 2.2 HDi -03 mot en KIA Picanto 1.1 CRDi -07. Känns både bra och dåligt. Jag kommer sakna Cittran, men KIA’n är billigare på alla sätt och vis, så det uppväger ganska bra. Dessutom var den ganska trevlig att köra, trots att den saknar fjädring – jämfört med Citroën.
75 Koreanska hästar pressar den lilla 3-cylindriga motorn på 1,1 liter ur sig och det är ganska imponerande, både med tanke på motor- och bilstorlek.
Enligt uppgifterna vill hon ha 0,4 liter per mil om man kör landsväg, så det är ingen törstig sak. Cittran kunde jag pressa ner under halvlitern, men då fick det inte vara någon stadstrafik att tala om. Med KIA’n räknar jag kallt med att aldrig komma upp i halvlitern ens.
AC är den utrustad med, men inte farthållare och det är något jag kommer sakna.
Att den är svart är en klar fördel då bilen i övrigt är allt annat än manlig 🙂
Jag återkommer i det här ämnet längre fram när jag bildat mig en bättre uppfattning om bilen i övrigt och speciellt vad gäller bränsleförbrukningen, som jag är väldigt nyfiken på.
Ha en trevligt Valborg!
Uppdatering 2012-05-05
Vad gäller förbrukningen, så har det blivit lite av en besvikelse. Vintertid har jag inte lyckats komma under halvlitern, men sommartid är det möjligt om det inte är alltför mycket stadskörning.
Växellådan kunde gott haft lite högre utväxling, men biltillverkarna verkar vara rädda för det eftersom bilen då upplevs som trött. Tänk om folk kunde lära sig att växla ner när de vill accelerera…
Förutom att den drar mer än jag hade hoppats på, så är jag trots allt väldigt nöjd. Det har varit två års problemfritt ägande. Har bytt bromsklossar bak och lampor fram, men utöver det, så har det inte varit några problem alls. Bilen har nu rullat ungefär 6.500 mil.
För att hålla reda på förbrukningen använder jag appen My Cars för Android. Enkel och smidig app som jag rekommenderar.