Betatesta iPhone 4 gratis
Nya iPhone 4 har blivit en stor succé för Apple, men den har tydligen problem med mottagningen och detta sades från början bero på dålig placering av antennen.
Håller man telefonen i dess nedre vänstra kant, så riskerar telefonen att tappa mottagningen.
Steve Jobs konstaterade: ”Låt bara bli att hålla den så”, men nu backar Apple och går ut med en offentlig ursäkt. Man menar att problemet inte alls beror på antennens placering utan på ett problem i mjukvaran.
Enligt Apple visar telefonen felaktig signalstyrka, så när telefonen visar många pinnar, så kan mottagningen i själva verket vara dålig. En uppdatering av mjukvaran är på gång och denna ska, lovar Apple, fixa problemet.
Att man kan använda iPhone 4 till allt mellan himmel och jord råder det inget tvivel om, men att använda den som telefon kan alltså vara lite problematiskt, så jag fortsätter nog använda min gamla Nokia 6500 Classic ett tag till.
Huruvida problemet med mottagningen beror på felaktig placering av antennen, felaktig mjukvara eller något annat hårdvarubaserat fel, så tycker jag ändå att det är dåligt med tanke på hur väsentlig mottagningen är för alla funktionerna i telefonen. Oavsett om man använder den som telefon eller dator, så är man väldigt beroende av bra mottagning.
Nu är jag dock övertygad om att Apple fixar problemet, men visste man inte om problemet tidigare och varför åtgärdades inte problemet i så fall?
Inom spelindustrin har det blivit allt vanligare att spel (datorspel) släpps långt innan de egentligen är färdiga. Användarna får sedan agera betatestare och efter några dagar eller veckor släpps första patchen. Många gånger fixar denna första patch långt ifrån alla buggar, men efter ytterligare ett antal patcher så blir spelet spelbart.
Det tog nästan 1 år innan Falcon 4 (en flygsimulator) var riktigt spelbart. Visserligen var Falcon 4 – och är fortfarande – en av de mest avancerade flygsimulatorerna på marknaden, så att det skulle finnas buggar var inget konstigt, men spelet gick faktiskt inte att spela förrän efter andra patchen och det dröjde ytterligare 6 patcher och nästan ett år innan det var färdigt. Sedan dess har åtskilliga buggiga spel släppts och vissa har inte ens varit buggfria när uppföljaren släppts – Silent Hunter IV är ett exempel på detta.
Kommer samma sak att ske inom hårdvaruindustrin, med tanke på hur mycket mer ”datorer” som finns i var och varannan pryl? Finns det en dator, så finns det mjukvara och även om hårdvaran fungerar som den ska, så är det långt ifrån säkert att mjukvaran fungerar som den ska.
Utveckling kostar massor med pengar, så det gäller ju att få produkten ”färdig” så snabbt som möjligt. Finns det bara möjlighet för användaren att uppdatera mjukvaran, så kan man säkerligen spara mycket pengar på att lansera produkten tidigt (innan jul tex.) och låta användarna buggtesta produkten istället – gratis.
Att det blir ramaskri spelar heller inte så stor roll eftersom användarna tillslut får en fungerande produkt och därmed glömmer bort hur mycket problem det var från början, så när uppföljaren kommer, så springer man glatt iväg och köper den…