Battle Of The Oceans
Jag har nu äntligen fått tummen ur och påbörjat ett litet hobbyprojekt som jag funderat på sedan mitten av 90-talet, då jag först kom i kontakt med strategispelet Harpoon, ett spel som handlar om sjöstrid med moderna stridskrafter.
Harpoon är ett väldigt bra spel, men är kanske lite för ”avancerat” för gemene person och det är även ganska begränsat, då det enbart handlar om sjöstrider.
Det jag gillar minst med Harpoon är att det bygger på enskilda uppdrag som är fristående. Det finns kampanjer, men man kan hoppa mellan uppdragen hur man vill.
Harpoon är även begränsat till att enbart handla om sjöstrider med ett bestämt antal enheter. Du kan inte välja enheter själv och du kan heller inte skaffa nya. Du har ett begränsat antal enheter och när du har lyckats, eller misslyckats, med ditt uppdrag, så är det slut.
Det finns även ett spel som heter Ports Of Call som jag gillar starkt, men det spelet är istället begränsat till att enbart handla om att driva ett rederi med civila fraktfartyg av olika slag.
Tanken med Battle Of The Oceans är kombinera Harpoon och Ports Of Call. Precis som med så mycket annat, så handlar det givetvis om kompromisser, så det kommer inte bli ett spel precis som Harpoon vad gäller sjöstrider och precis som Ports Of Call vad gäller den civila delen, utan det kommer bli en mix av bägge.
Tidigare har jag värderat spelens realism väldigt högt, men ibland förtar realismen det roliga ur spelen och därför kommer jag främst koncentrera mig på att göra ett spel och inte en simulator av verkligheten. Givetvis vill jag få till något mått av realism, men inte till den grad att det blir betungande för spelaren eller förtar spelglädjen. Programmet är tänkt för spelare, inte användare.
Projektet är som sagt ett rent hobbyprojekt som jag tänker pyssla med på min fritid (som är rätt begränsad just nu), så ifall det någonsin blir klart, återstår att se. Påbörjade projektet igår och har suttit med det hela natten, så jag har åtminstone kommit igång, men än så länge befinner sig hela projektet på testnivå vad gäller teknik och liknande.
Spelet är skrivet för Windows, så det kommer inte fungera på vare sig Mac, Linux, iPhone eller Android.
Jag hoppas jag får anledning att återkomma i det här ämnet så småningom, men nu är det hög tid att börja göra sig i ordning och bege sig mot arbetet och ännu en vända ner till Skåne.