Audi A8 4.2 TDI

V8-diesel på 350 Hk och 800 Nm

V8-diesel på 350 Hk och 800 Nm

Som tidigare Audi fantast kan jag inte låta bli att le när jag läser om nya Audi A8, speciellt den med 4,2 liters diesel V8 på hela 350 hästar och ännu mer imponerande 800 Nm!

Förutom kraftmaskinen, så är bilen i övrigt helt fantastisk – liksom priset som börjar på hela 910.000 riksdaler, men det finns mycket att välja till och man är snabbt uppe över miljonen.

Sen finns det dessutom en värstingmodell som är 13 cm längre och som innehåller en W12 på hela 500 hästar.

V8:an ska, enligt uppgifterna, klara sig på 0,76 liter/mil, men det lär ju vara rena fantasisiffrorna, men att hamna under litern kanske inte är helt orealistiskt. Kör man mestadels landsväg, så kanske 0,76 inte är helt orimligt, men då gäller det att hålla hastighetsbegränsningarna och hur många är sugna på det med den här bilen?

Varken bränsleförbrukning eller skatt på över 5.000 per år lär dock avskräcka potentiella köpare av den här bilen och vi andra behöver inte bry oss eftersom vi ändå inte har råd att köpa bilen.

3,6 liters V8 på 250 Hk och 340 Nm

3,6 liters V8 på 250 Hk och 340 Nm

1989 lanserade Audi sin första riktiga lyxbil – Audi V8. Sedan ett år eller två hade Audi blivit mitt favoritmärke, men det var få av kompisarna i min ålder (runt 15) som kunde förstå vad det var jag såg hos Audi. Det enda häftiga som Audi hade vid denna tiden var Audi Ur-Quattro. För övrigt var det Audi 80, Audi 100 och ”lyxbilen” Audi 200 som gällde.

Audi V8 är enligt mig en milstolpe i Audis historia och det blev genast drömbilen för mig. Jag bestämde mig tidigt för att jag någon gång skulle äga en Audi V8, om jag så skulle tvingas köpa en från skroten.

Drömmen blir verklighet

Drömmen blir verklighet

Hösten 2001 förverkligades min dröm och jag blev ägare till en 1989 års Audi V8.

Stöldförsök

Stöldförsök

Glädjen över denna underbara bil blev dock inte så långvarig då det var mycket fel (dyra sådana) och när den blev förstörd vid ett stöldförsök, sommaren 2004, valde jag att sälja den. Vid denna tidpunkt hade även mitt intresse för Audi svalnat ganska rejält och jag hade istället fått upp ögonen för ett annat, tidigare otänkbara märke – Citroën.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.