Byta EGR-ventiler på Citroën C6 2.7 V6 HDi
Detta är inte en beskrivning för hur man byter EGR-ventiler på en Citroën C6 2.7 HDi utan endast en redogörelse för mitt försök att byta den främre EGR-ventilen och varför jag gav upp och lät den auktoriserade märkesverkstaden för Citroën göra jobbet.
När jag köpte min Citroën C6 2.7 HDi i juni 2014 var det problem med en EGR-ventil som kärvade och jag köpte ganska snart nya för att byta ut vid tillfälle. Detta tillfälle rann dock ut i sanden, men dagen innan julafton tändes motorlampan i bilen och meddelandet ”Depollution system faulty” visades i displayen. Detta meddelande visas när en EGR-ventil är dålig, men kan även visas av andra anledningar.
Symptomen som gjort att jag misstänkt dåliga EGR-ventiler har varit ryckig motorgång mellan 1.500 – 2.000 rpm vid jämn fart och lågt gaspådrag. Så fort jag gasat lite mer, så har ryckigheten försvunnit. Detta är ett av symptomen för en dålig EGR-ventilen och beror på att mekanismen kärvar, så ventilen öppnar och stänger inte som den ska. Som jag förstått det, så är det tyvärr oftast elektroniken som kärvar och inte själva ventilen. Hade det varit själva mekanismen som kärvat, så hade det lönat sig att rengöra ventilen, men då det är elektroniken som skrotar ihop, så är byte det enda raka och med tanke på hur trångt det är att komma åt dessa ventiler – speciellt den bakre – så är det nog värt att byta, så man inte behöver göra om jobbet inom kort.
I vilket fall som helst, så gick bilen klockrent efter att jag fått meddelandet om ”Depollution system faulty”, så jag förstod att det var en EGR-ventil som lagt av, men dessbättre i stängt läge, vilket innebär att ventilen inte kan öppna och återcirkulera en del av avgaserna in i motorn igen. Därav av den felfria motorgången, oavsett gaspådrag och varvtal, till skillnad mot när ventilen kärvade. Hade det inte varit för att bilen ska besiktigas inom kort, så skulle jag kört vidare med felet eftersom bilen går hur bra som helst och dessutom inte tar någon skada av en stängd EGR-ventil – snarare tvärtom.
Dessvärre är det dags för besiktning och bilen går inte igenom med en tänd motorlampa och felmeddelanden i datorn, så ventilen måste bytas. Med hjälp av min Diagbox kunde jag konstatera att det var den främre ventilen som lagt av och då detta ska vara den lättare av de två att byta, så tänkte jag försöka mig på det själv och jag ägnade en stor del av julledigheten åt detta i vårt väldigt trånga garage (en halvmeter framför och vid sidan om bilen och några centimeter bakom).
På bilden ovan har jag markerat var den främre EGR-ventilen sitter och det ser ju inte så värst svårt ut att komma åt den, men skenet bedrar!
Ventilen sitter ihop med en kylare till höger och på bilden ovan syns denna blankare cylinderformade pryl med ett öppet rör med lite vatten. Både EGR-ventilen och den anslutna kylaren måste lossas. EGR-ventilens kylare är inte så svår att lossa från motorblocket, men den går inte att lossa från EGR-ventilen på plats utan EGR-ventilen måste bort och det är den som är knepig att få bort då muttrarna som fäster den vid motorblocket sitter väldigt illa till. Det går knappt att se skruvarna och än mindre komma åt dem, utan att ta bort kylaren.
Jag skruvade bort ganska mycket för att komma åt de tre muttrarna som håller fast EGR-ventilen och jag kunde få bort en utan problem. Den andra muttern skulle jag också kunna få bort, men jag kunde även konstatera att jag inte skulle få dit den igen utan bättre åtkomst. Den tredje muttern kunde jag inte ens nå och även om jag skulle kunna få dit ett verktyg, så skulle jag aldrig få tillbaka den igen.
För att komma åt de två andra muttrarna bättre skulle jag vara tvungen att ta bort kylaren och enligt instruktioner jag läst, så skulle inte detta vara något större problem, så jag försökte mig på det, men det visade sig att det saknades en centimeter utrymme eller mer för att få upp kylaren och efter ytterligare sökande på nätet, så förstod jag att stötfångaren måste plockas ner.
Det var har jag gav upp. Att skruva bort stötfångaren i mitt lilla garage kändes inte görligt utan risk att skada den och i värsta fall grannarnas bilar som står precis bredvid, så jag gav upp projektet, skruvade ihop allt och ringde Hedin Bil i Enköping och bokade tid.
Hedin Bil utförde bytet av bägge ventilerna för 6.500 riksdaler. Detta var kostnaden för arbete och lite packningar och slangklämmor. Ventilerna och egen glykol hade jag ju köpt själv och de hade inget emot att använda sig av dessa.
Jag hämtade ut bilen igår (8 december 2016) och fick reda på att bytet av bägge ventilerna hade tagit 11 timmar då de saknade erfarenhet av jobbet (inte så många C6:or i Enköping), men jag behövde endast betala för den tid det ska ta enligt deras egna mallar. Det här är väl ändå en av fördelarna med att anlita en auktoriserad verkstad; att man får ett fast pris som är baserat på hur lång tid ett arbete ska ta om det utförs av någon med erfarenhet av jobbet?
Innan jag bokade tid hos Hedin Bil, så hade jag pratat med Mekonomen och de gissade på 15 timmars arbete á 1.000 riksdaler. Däremot skulle jag inte behöva betala mer än för tiden det verkligen tog för själva bytet av EGR-ventilerna, så blev det färre timmar, så skulle det bli billigare, men skulle det ta längre tid, så antar jag att det skulle kosta mer. I vilket fall som helst, så kändes 15.000 för enbart arbete ganska blodigt, så därav ringde jag Hedin Bil, som är den auktoriserade Citroënverkstaden i Enköping. Om inte annat, så var jag intresserad av hur mycket dyrare det skulle vara hos dem, vilket brukar vara fallet med märkesverkstäder. Blev därför väldigt förvånad när jag fick ett pris på 6.300 för bytet och bokade förstås tid direkt.
Har även bokat tid på Bilprovningen klockan 08:00 idag, så det är dags att avrunda det här och börja göra mig i ordning.
Ska avsluta med att säga att den främre ventilen ska gå att byta utan att ta bort kylaren, men hur det går till har jag ingen aning om, men det är så jag uppfattat det av det jag läst på nätet. Den bakre ventilen ska gå att byta på c:a 4 timmar om man inte gjort det tidigare, men kräver att man kan jobba under bilen, så bilen måste ställas upp på pallbockar, eller ännu bättre, på en riktig lyft.
För att byta den bakre ventilen ska man skruva bort höger innerskärm, så man ser vad mer som behöver skruvas bort för att komma åt ventilen. Observera att den bakre ventilen är svårare att komma åt än den främre…
Motorn 2.7 HDi V6 sitter även i Citroën C5 och några av Peugeots modeller, så jag antar att förfaringssättet är liknande för dessa.
Har du erfarenhet av att byta EGR-ventiler på denna motor och har några tips att komma med, så är du hjärtligt välkommen att kommentera här nedan!