Digital Integration’s Tornado
1993 släppte Digital Integration flygsimulatorn Tornado – en av de bästa flygsimulatorerna genom tiderna.
På den tiden satt jag med en Amiga 1200 och Lillen fixade en piratkopia av AGA-versionen av Tornado åt mig. AGA-versionen hade bättre grafik, men annars var det samma version som ”standard”-versionen.
Trots att jag hade en snabb dator – jo, 1200:an ansågs vara en snabb dator på den tiden – rullade Tornado (AGA-versionen) väldigt långsamt, även med lägsta möjliga inställningar vad gäller grafik och dylikt. Beslutade mig för att skaffa standardversionen istället och eftersom spelet uppfyllde alla mina krav och mer därtill, så beställde jag spelet från en postorderfirma.
På den tiden fanns det en anledning att köpa spelen original för man fick i regel en gedigen manual på köpet, i pappersformat. Till Tornado medföljde en drygt 300 sidor tjock manual och den är värd varenda krona!
Även standardversionen visade sig rulla på ganska långsamt på min 1200, men jag lät mig inte hindras av det. Minns inte exakt hur mycket jag spelade det, men jag vet att jag hade över 2 dygns loggade flygtimmar 🙂 Spelet loggar all flygtid (verklig tid) och då räknas bara ”lyckade” flygningar in. Alla gånger man blev nerskjuten eller förolyckades på annat sätt, räknas bort, såvida man inte valde att spara resultatet och därmed tvingas börja om med en ny gubbe.
För ett par år sedan slarvade jag bort manualen till denna underbara simulator och trots att jag fortfarande kan simulatorn utan och innan vad gäller tangenter etc, så ville jag ha manualen för att ligga och läsa i sängen. Sökte på nätet, men det fanns förstås inte en enda butik i landet som hade något exemplar kvar, men jag hittade faktiskt en box i USA på Ebay som jag lade beslag på för c:a 50 riksdaler. Har för mig att frakten gick på ett par hundra… Förra året hittade jag dock min egen manual, men det kan ju inte skada med dubbla uppsättningar 🙂
Tornado är gjort för DOS och fungerar varken under Windows XP, Vista eller Windows 7, men som tur är finns det DOS-emulatorer. Jag har testat DOSBox som fungerar alldeles utmärkt både under XP och Windows 7, så jag förmodar att det även fungerar under Vista. Kör förresten 64-bitars versionen av Windows 7.
1993 och med en Amiga på skrivbordet var Internet något som jag bara hade hört talas om, så spelnyheter och andra datornyheter läste jag om i olika datortidningar, främst Datormagazin och Amiga Info. Det var i Datormagazinet som jag läste en väldigt välskriven recension av Tornado och jag blev helt tagen. Spelet verkade otroligt bra och jag lusläste och stirrade på bilderna varje dag tills jag fick spelet i min hand.
Simulatorn körs i 320 pixlars upplösning, så ifall du är sugen på att testa, förvänta dig inte någon underbar grafik i stil med senaste Flightsimulator från Microsoft! Bilden ovan kanske ser bra ut, men tänk på att den ska täcka hela skärmen och då förstår du kanske hur stora pixlar vi pratar om 🙂 Grafiken är inte snygg – långt ifrån – men simulatorn i sig överväger denna lilla detalj och det dröjer inte så länge, så tänker man inte på grafiken. Grafiken suger, men den fungerar och det räcker.
Det finns även multiplayerstöd, men då kan man endast strida mot varandra och det är faktiskt inte alls roligt.
Jag har aldrig använt joystick till Tornado utan har enbart kört med tangentbord och mus. Man flyger väldigt lite manuellt, så joystick är absolut inget måste. Enda gångerna jag flyger manuellt är vid start och landing och när jag blivit träffad och autopiloten slagits ut. Övrigt flaxande får autopiloten ta hand om.
Kommer det fiendeplan, så försöker jag flyga ifrån dem på låg höjd och det brukar fungera.
Gillar du flygsimulatorer, så tycker jag helt klart att du ska testa Tornado och gillar du Tornado, så finns det ett par andra härliga gamla simulatorer att testa.
Förutom Tornado, så finns F-15 Strike Eagle III och Fleet Defender, bägge från Microprose (nej, jag har inte stavat fel till Microsoft). Grymma simulatorer bägge två, men Fleet Defender har bara scriptade uppdrag vilket är lite tråkigt. F-15 Strike Eagle III har autogenererade uppdrag, så man kan flyga uppdrag efter uppdrag. Dock laddas världen in på nytt inför varje uppdrag, så bombade du en bro i förra uppdraget, så finns den kvar oskadd i nästa uppdrag, om du förstår vad jag menar.
Detta gäller även Tornado, om man flyger enskilda uppdrag, men i kampanj- och command-delen, så är det helt annorlunda. Tornado har dynamiska kampanjer och jag tror Digital Integration var bland de första med detta, men jag är inte helt säker. Falcon 3 från Microprose kanske också hade det, men jag har aldrig spelat det, så jag vet inte.
Glöm dock inte bort att du behöver ex. DOSBox för att kunna spela Tornado under Window XP eller senare. Knappt möjligt att få igång under Windows 9x heller, men det går.
Digital Integration’s Tornado finns att ladda ner helt gratis från Tornadoman’s Bunker!
Finns även hos Home of the Underdogs där du även hittar en rad andra gamla klassiker.
Uppdatering 2024-01-09
Tornado finns numera att köpa hos Steam och den innehåller en förkonfigurerad version av DOSBox, så spelet fungerar out-of-the box.