Provkörning Citroën C4 Cactus
Citroën C4 Cactus sticker ut från mängden med med sina unika luftkuddar, AirBumbs, men utöver det är det inte mycket som känns vare sig speciellt eller unikt. Formerna är dock trevliga och även invändigt ser det trevligt ut, men avsaknaden av riktig instrumentbräda ger en lite kal känsla. Det mesta som i vanliga fall sköts via knappar och vred, sköts via en touchdisplay i Citroën C4 Cactus.
Luftkuddarna, AirBumps, är till för att skydda mot dörruppslag och liknande. Utseendemässigt är det väl knappast snyggt, men på en svart bil med svarta AirBumbs, så syns de inte. Med hög kontrast mellan AirBumpsen och bilen, så ger det bilen ett speciellt utseende.
Bilen jag provkörde hade en 3-cylindrig bensinmotor på 82 hästar och den kändes fullt tillräcklig både i stan och på motorvägen, men den manuella 5-växlade lådan kändes inget vidare. Långt mellan lägena och en ganska sladdrig känsla och jag fick inte i trean på första försöket. Kopplingen kändes bra, men väldigt lätt, som det ofta är på nyare bilar. Det ska inte krävas någon benstyrka för att trampa ner kopplingen, men har man lite dålig finmotorik som undertecknad, så är det en fördel med lite mer motstånd.
Invändigt känns det lite kalt runt mittpanelen då det mesta i reglageväg har flyttats till den stora touchdisplayen, men tack och lov behöll de knapparna för farthållare och stereons volym på ratten, så man behöver inte släppa blicken från vägen för att justera detta.
Det andades kvalité om både inredning och instrumentering, men touchdisplayens montering är kanske inte den snyggaste. Det såg ut som att den blivit eftermonterad och det skulle varit snyggare om den varit mer inbyggd i instrumentpanelen.
Själva touchdisplayen fungerade bra och det var inga konstigheter att ställa in exempelvis temperaturen, men nackdelen är att man måste släppa blicken från vägen för att justera detta och det är kanske inte så lyckat. Det är dock stora och tydliga ”knappar”, så det krävs inte speciellt mycket letande.
Framstolarna kändes bra och jag hade inga problem att hitta en bra körställning, trots att ratten endast går att justera i höjdled.
Hastighetsmätaren är digital och på displayen visas även annan nyttig information. Bilen visar även när du ska växla upp och den ville att jag skulle växla upp förvånansvärt tidigt, för att vara en bensinare.
Att fickparkera, eller backa ut på en trång parkering är inga problem med hjälp av Cactus backkamera.
Bilen har elservo och den fungerade riktigt bra med bra vägkänsla. Däremot kändes det som att den ”fastnade” lite i mittläget. Det var inte på något sätt obehagligt, men jag förstår inte grejen med det.
I baksätet finns det hyggligt med plats och ryggstödet är fällbart, men då det inte är delbart, så måste man lossa det på bägge sidor samtidigt för att kunna fällas ner. Man måste med andra ord vara två eller klättra in i baksätet för att lyckas med konststycket.
Bagageutrymmet är rymligt för en såpass liten bil, men det är en hög tröskel att lyfta matkassarna över.
Blev lite förvånad när försäljaren berättade att C4 Cactus inte har AC som standard utan det är tillval. Jag trodde inte det såldes bilar utan AC idag, men detsamma gäller tydligen för de andra småbilarna från Citroën.
Det jag gillade med bilen var väl främst luftkuddarna, AirBumbs, och det av den enkla anledningen att Citroën hittat på något nytt, men jag gillade även kvalitétskänslan på inredningen som kändes gedigen och väl sammansatt. Citroën har helt klart blivit bättre på det här de senaste åren.
Det sämsta med bilen var helt klart växellådan som jag inte var det minsta imponerad av.
Vad tycker du om Citroën C4 Cactus?