Problembilar att se upp med

Det är många som hamnar på mina sidor efter att ha Googlat efter något problem med någon Citroën, eller något att annat som har med Citroën att göra.

Jag har något slags hatkärlek för Citroën sedan 2003, så vill jag försöka ge en rättvis bild av detta märke som ibland väcker starka känslor, både hos Citroënägare och andra. Det är många som har åsikter om Citroën, men det är inte sällan som dessa åsikter är baserade på rykten, precis som fallet med många andra märken.

När det gäller vilka bilmärken man ska passa sig för, så får man ofta höra att man ska passa sig för franska bilar och Citroën i synnerhet. Jag är själv inne på min fjärde fransyska och den senaste i raden är en Citroën C6 2.7 HDi Exclusive -07, en likadan bil som franska presidenten och andra högdjur på besök i Frankrike fått åka i, så det är inte vilken skitbil som helst.

Men det är en Citroën och det är en fransk bil och enligt väldigt många, så är det synonymt med skitbil.

Men det finns en hel del att läsa om andra märken och här är några axplock som jag hittade efter en snabb sökning på Google:

Alfa Romeo

Detta italienska bilmärke har jag noll erfarenhet av, men det lilla jag hört genom åren är att det är ett märke för entusiaster som gillar speciella bilar och inte är rädda för att mecka. Däremot brukar det heta att det är bra kvalité på motorerna och man hänvisar till att det är ett italienskt märke (precis som Ferrari), men deras 2,2-liters bensinmotor från GM (USA) med kamkedja är inte att lita på.

Motorlampan kan tändas långt innan mätarställningen visar 10.000 mil och när du lämnar in bilen på verkstaden för en datordiagnos, så visar denna att kamaxlarna står en aning fel i förhållande till vevaxeln, vilket i sin tur innebär att kamkedjan – observera, kedjan – har sträckt sig och måste bytas!

Dålig kvalité på kedjan och långa serviceintervaller är orsaken, men tack vare att bilen larmar om att något är fel, så hinner kedjan sällan gå av, men att byta kedjan går på c:a 10.000.

Audi

Audi V8 -89

Audi V8 -89

Innan jag föll pladask för Citroën, så fanns det bara Audi i skallen på mig, men när Audi började med A-serien och märket började bli populärare, så tappade jag intresset.

Men redan innan Audi blev populärt och började få lite högre status, så ansågs det vara lite av ett kvalitétsmärke, fortfarande lillebror till BMW och Mercedes, men ändå en bil som andades tysk kvalité.

Jag har alltid trott att Audis, samtliga, motorer varit skottsäkra, men det har visat sig att de toppar listan över motorhaverier med sin 3,2 FSI som bland annat sitter i A6. Orsaken är kamkedjan som hoppar eller går sönder med följden att ventiler och kolvar krockar med mer eller mindre katastrofalt resultat som följd.

Orsaken är att kamkedjesträckarna beckat ihop på grund av kocksbildning och de långa serviceintervallerna är en av orsakerna.

Den tunna longlifeoljan är inte optimal, men byter man oftare eller byter till syntetolja med högre viskositet, så klarar sig motorn betydligt bättre.

3,2-liters FSI har dessutom kamkedjan mot torpedväggen, så hela motorn måste lyftas ur för att kedjan ska kunna bytas och det är inte billigt. Helt plötsligt ter sig ett vanligt kamremsbyte som billigt eftersom de, i de allra flesta fallen, kan bytas utan att motorn behöver lyftas ur.

Audis 2,0 TFSI är inte heller förskonad från problem, men i det fallet handlar det om att motorn drar mycket olja – upp till flera liter mellan servicetillfällena. Enligt Audi är den konstruerad för att dra olja och tillåts dra upp till en liter per 100 mil.

BMW

Audis storebror BWM är väl egentligen den som borde prydas med en stjärna på motorhuven, åtminstone när gäller dess rykte om högsta kvalité, men Mercedes lade beslag på den lilla detaljen, så BMW får klara sig med symbolen av en propeller mot blå himmel.

De allra flesta – mig själv inkluderad – förknippar BMW med högsta premiumklass, så jag blev lätt förvånad när jag läste att deras fyrcylindriga motorer, både bensin (N46) och diesel (N47), lidit av kamkedjerassel. Dessa motorer sitter i 1-, 3- och 5-serien av årsmodell 2007 till 2009.

BMW ville få ner friktionen i motorn och därmed förbrukningen och i sin strävan att åstadkomma detta, så valde man bland annat att dra ner på materialet i kedjorna. Tyvärr har det fått till följd att kedjor gått av redan vid 10.000 mil.

Ett tungt vägande argument till varför man ska välja BMW har varit att deras motorer har kamkedja som ska hålla hela bilens livslängd och så var det förr, men uppenbarligen inte nu längre.

Att kedjan dessutom sitter i bakkant av motorn gör inte bytet vare sig enkelt eller billigt eftersom motorn måste lyftas ur bilen.

Uppdatering 2020-10-04

Sedan ett par månader tillbaka är jag ägare av ett styck BMW 550i -06 med en 4.8-liters V8 (N62) som är en trevlig maskin, men den är ökänd för sina dåliga ventiltätningar som ger upp tidigt. Mitt exemplar har gått 14.000 mil och lider av detta problem.

Står jag på tomgång en minut och sedan varvar upp motorn, så blåryker den rejält och det beror på att motorn vid tomgång har ett högre undertryck och därmed suger in olja genom de dåliga ventiltätningarna.

Ventiltätningarna är billiga, men bytet är dyrt. Jag har inga prisuppgifter, men jag skulle gissa på minst 15.000. Det finns dock verktyg att köpa eller hyra för att utföra jobbet själv utan att ta ur motorn, men räkna med minst 10 timmars jobb.

På Blocket brukar det finnas någon annonsör som hyr ut verktygen som behövs för att utföra jobbet själv. Sök efter ”AGA tools”: https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige?q=bmw%20aga%20tool

Ford

Ford försöker bli en premiumbil

Ford försöker bli en premiumbil

Ford och Audi höll sig ungefär på samma nivå innan 90-talet, men sedan klättrade Audi iväg och lämnade Ford bakom sig. Ford vill vara en premiumbil, men de lyckas lika bra som Citroën att nå det målet och många gånger har det handlat om rost.

Ford Focus (1998-2005)  började rosta redan vid tidiga år och den rostade mycket. Att den hade 12 års rostskyddsgaranti hjälpte föga när själva grundkonstruktionen och rostskyddet var dåligt.

Mazda

Mazda är japanskt och håller hög kvalité

Mazda är japanskt och håller hög kvalité

Japanska bilar håller i regel väldigt hög kvalité, men första generationen av Mazda 6 som kom 2002 visade sig vara lite av en rosthög, förutom att den bullrade mycket. Den lämpade sig helt enkelt inte för våra saltindränkta vägar och det var många som fick byta både trösklar och skärmar och ännu fler som åkte runt med rostiga skärmkanter ända upp till taket.

Det blev dock bättre i version II som kom 2005.

Mercedes

Bilen med stjärna har också haft en hel del rostproblem och det gällde inte minst första E-klassen som kom 1996. Den rostade rejält både här och där och inte blev det mycket bättre när efterträdaren kom 2002, trots 30 års genomrostningsgaranti.

V6:an ”350” på 272 hästar med internbeteckningen M272 hade dålig härdning av balansaxelns drev till kamkedjorna, vilket kunde resultera i motorras till följd av metallpartiklar från dreven som pumpades runt med oljan i motorn. Motorn tillverkades mellan 2005 och 2008.

Opel

Är det något märke som borde ha dåligt rykte, så är det Opel, som tillverkade en hel del mindre lyckade bilar under 1980- och 1990-talet, men sedan dess har det blivit mycket bättre. Ett undantag är 2,2-liters bensinmotorn från GM som även sitter i Alfa Romeo och som jag skrev om i början, men i Opels fall handlar det även om problem med bränslepump och bränsletrycksregulator som inte är av bästa kvalité och ett byte kan kosta runt 10.000.

Peugeot

Äntligen ett franskt märke, tänker du, men det har mest handlat om enklare och mindre dyra fel. Med Peugeot 207 blev det dock lite värre och det gäller då motorn 1,6 VTi (från 2007) som togs fram i samarbete BMW(!). Den tål inte kortkörningar där motorn inte hinner bli varm eftersom det då bildas kondens inne i motorn. Då går motorn in i nödläge och motorvarningslampan tänds.

Olja och filter måste bytas ofta och en invändig(!) motortvätt kan bli nödvändig. Serviceintervallet har sänkts från 3.000 mil till 1.500 mil, men inte ens det hjälper om motorn inte får bli varm.

Renault

Renault är en typisk fransk bil

Renault är en typisk fransk bil

Nästa märke på listan är ännu ett franskt märke och den här gången handlar det om Renaults Laguna II som kom 2001 och höll sig ända till 2007. Ett riktigt sorgebarn med massor av fel och ett lågvattenmärket för Renault.

De vanligaste felen var glapp i styr- och spindelleder och hela 65% underkändes vid besiktningen.

Även tändspolar och startkort som inte gav tillträde till bilen var problem som drabbade Laguna.

Renault har även varit ökända för dyra kamremsbyten och kopplingsbyten.

Toyota

Är det något märke som har bättre rykte – vad gäller kvalité – än BMW, så måste det vara Toyota. Det är inte ofta man ser en Toyota stå längs vägen (med problem) och de toppar ofta listorna över nöjdast kunder och bäst resultat hos Svensk Bilprovning, men till och med Toyota har haft allvarliga problem.

Deras modell med bäst kvalitétsrykte är nog Corolla, men det har bytts ut ganska många 1,6 VVTi-motorer och även Avensis, MR2 och Celica med 1,8 VVTi har haft problem som inneburit att motorn helt plötsligt börja dra kopiösa mängder olja och eftersom Toyotaägare är bortskämda med superfina motorer som aldrig drar olja, så är det sällan någon ägare kollar oljestickan, så helt plötsligt har oljetryckte rasat med motorhaveri som följd.

Volkswagen

Det är inte så många som känner till hur mycket problem Volkswagen haft, speciellt vad gäller motorerna. Kamkedjeproblem har drabbat TSI-motorerna i allmänhet och 1,4 TSI i synnerhet.

Kamkedjeproblemen är dessutom väldigt vanliga, till och med på bilar som gått mindre än 10.000 mil och ibland till och med bara hälften. Dålig konstruktion och longlife-service är orsakerna. Detta har inneburit att VW gått tillbaka till kamrem!

Förutom problem med kamkedjor, så har det även varit problem med DSG-lådorna, speciellt den 7-växlade med torrkoppling, kallad DQ200, som finns till de mindre motorerna, bland annat gasdrivna Passat med 1,4-liters motorn.

Den tillåts inte längre i taxibilar eftersom den drabbades av återkommande fel både i motor och växellåda och det är en dålig kombination som ska passa sig för.

1,4 TFSI finns även i andra märken inom VW-koncernen och den fungerar inte det minsta bättre i någon av dem.

Volvo

Sist, men inte minst, Sveriges stolthet som de flesta journalisterna i landet försöker höja till skyarna, men kör du en femcylindrig dieselmotor bör du kolla oljenivån regelbundet.

Kör du mycket kortsträckor, kan diesel komma ner i oljetråget med för hög oljenivå som följd. När nivån blir för hög trycks olja upp i vevhusventilationen och in i insugsröret och plötsligt börjar motorn varva utan att du rör gaspedalen. Det går inte stänga av motorn med nyckeln heller utan motorn fortsätter varva tills olja tar slut eller tills motorn varvar ihjäl sig.

Skulle detta ske, lägg i högsta växeln, ställ dig på bromsen och släpp upp kopplingen. Motorn stannar eftersom du får ”kärringstopp”. Värre blir det om du har automat… Då måste du strypa lufttillförseln och det kanske inte är det lättaste när paniken sätter in, men det är enda alternativet och det gäller att handla snabbt.

Liknande fenomen rör den fyrcylindriga dieselmotorn, men här är additivet som behövs för att bränna rent partikelfiltret orsaken, eller rättare sagt, avsaknaden av additiv. Då sotar partikelfiltret igen vilket medför att motorn sprutar in mer diesel som tillslut letar sig ner i oljetråget med förhöjd nivå som följd och snart går motorn på olja med samma resultat som för den femcylindriga motorn. Att döda motorn medels kärringstopp eller genom att strypt lufttillförsel är enda alternativen.

Detta problem kan drabba en hel drös av Volvobilar: S40/V50 mellan 2006-2010, C30/C709 2007-2010, S80 2007-2009, V70/XC70 2008-2009 och XC60 2009.

Så Citroën är långt ifrån ensam om att ha problem och här handlar det trots allt om väldigt allvarliga problem med bland annat motorhaveri som följd, men i den här listan återfanns inte Citroën överhuvudtaget!

Uppdatering 2015-05-03

Hittade idag en artikel på Expressen.se som listar 10 begagnade bilar att se upp med och återigen – Citroën återfinns inte i listan. Faktum är att ingen fransk bil återfinns i listan. Expressen varnar istället för följande bilar:

  1. Dacia Logan har visat sig ha en hel del kvalitetsproblem. Av de tre år gamla bilarna blev var femte underkänd av tyska bilprovningen, TÜV.
  2. Audi med motorn 3,2 FSI.
  3. Volvo XC70 3,2 säljs ganska billig som begagnad, men det finns en anledning – motorn är törstig.
  4. Nissan Navara har en dieselmotor som går sönder väldigt ofta och det är totalt haveri det handlar om.
  5. Chrysler Grand Voyager lider av elektronikfel och rasade automatlådor.
  6. Mazda rostar mycket, men det påstås att senaste generationen ska vara bättre. Vi har en Mazda 3 -05 och den har rost runt dörrar och skärmkanter, trots endast 8.500 mil…
  7. BMW 7-serien med några år på nacken bjuder på en hel del teknikstrul. Räkna med att instrumentpanelen lyser upp som en julgran.
  8. Land Rover Discovery III är en billig i inköp, men svindyr att äga. Bensinmotorn slukar massor med bränsle och dyra reparationer är mer regel än undantag.
  9. Chevrolet Transsport har en törstig motor, men än värre är att de ofta rasar och gör bilen i princip värdelös.
  10. Jeep Compass har dålig komfort, plastig inredning, men värst är säkerheten – endast två stjärnor när den testades av Euro Ncap.

2 kommentarer

  • Rätt ska vara rätt

    Nissan Navara har en dieselmotor som går sönder väldigt ofta och det är totalt haveri det handlar om.

    Fel det gäller dom gamla king cab D22 2002-2005 med 133hk motor som med tilläggsutrustning även kan heta ”navara”. Det gäller alltså inte Navara D40 2006 och framåt.

  • Anders

    bmw har ju en massa problem med både motorer och växellådor speciellt på dislar och ändå säger dom att det är premium bilar och dom kostar mycket mer än andra bilar jag skulle inte köpa en bmw om jag var du men men du kanske har tur med din 🙂 lycka till

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.