Xenonkonvertera hel- och halvljus
Det här är ett sponsrat inlägg
Just nu befinner vi oss i den ljusaste delen av året, men jag har redan börjat fundera på att Xenonkonvertera hel- och halvljus inför den kommande hösten och vintern, med våta och mörka vägbanor.
Fördelarna med Xenonljus är längre livslängd, bättre ljus och ett ”modernare” utseende – om man bryr sig om sådant – och vad gäller livslängden, så är lystiden på Xenonlamporna uppemot 3.000 timmar jämfört med c:a 400 för halogenlampor. Nackdelen är att felmonterade/felinställda lampor bländar mötande trafikanter, så det gäller att montera och justera korrekt.
Förr var det väldigt dyrt att Xenonkonvertera, men idag finns det Xenonkit för under tusenlappen, så det kan vara mer lönsamt att Xenonkonvertera istället för att montera extraljus.
Själv är jag inte intresserad av att montera extraljus på min lilla KIA Picanto eftersom det skulle se ganska löjligt ut och dessutom använder jag sällan helljus, så det är främst ett bättre halvljus jag är intresserad av.
Frun har Xenonljus på sin Mazda 3 och det är ganska stor skillnad mot Halogenljuset på min KIA.
Det är dock ganska trångt i motorrummet på en KIA Picanto, så frågan är om det finns tillräckligt med plats för ballaster och liknande, men ballasterna har blivit mer slimmade, så förhoppningsvis ska det gå. Har tittat på 35 W Xenonkit som ska ha slimmade ballaster. Att jag är intresserad av 35 W istället för 55 W beror helt enkelt på att jag inte har nivåreglering och då rekommenderas 35 W.
Kanske även ska nämna att det inte är lagligt att Xenonkonvertera halvljuset utan automatisk nivåreglering av ljusbilden, men monterar man lamporna rätt och justerar ljusbilden, så ska det inte blända och då brukar inte besiktningsmannen heller säga något. Helljuset är dock lagligt att Xenonkonvertera utan någon nivåreglering och det beror förstås på att man bländar av vid möte.