Så optimerar SEO-experterna din sida
Har du en hemsida som du vill ska hamna i topp hos Google eller åtminstone komma högre upp i sökresultaten, så bör du sökmotoroptimera sidorna. Rent tekniskt är det inte speciellt svårt, men för att få till det bra, så att du faktiskt tar positioner hos Google krävs ofta erfarenhet och det har de olika SEO-experterna runt om i landet.
Men, vad exakt är det dessa experter gör för att sökmotoroptimera dina sidor? Det är något jag själv frågat mig och här följer en sammanställning av hur jag uppfattar en vanlig SEO-experts arbetssätt. Det första steget brukar vara att sätta upp ett mål med optimeringen och vad det är du vill åstadkomma med optimeringen. Det kan vara en önskan om att få fler besökare i allmänhet, höja sidans position för specifika sökord eller öka antalet beställningar i din webbshop. Oavsett vad det är du vill åstadkomma, så är det viktigt att ni bestämmer ett så tydligt mål som möjligt.
I nästa steg analyseras sidan för att se vilka sökord eller sökfraser som finns på sidan och på vilket sätt dessa kan ändras för att öka konverteringen. I regel görs även en analys av konkurrenternas sidor för att se hur stor konkurrensen är och var man ska lägga ner mest energi. Sen är det dags för själva genomförandet av den så kallade ”on page”-optimeringen och det går ut på att se till att varje enskild sida har korrekt information på rätt ställe.
Titeln utgör en väldigt viktig del av sökmotoroptimeringen och både sökmotorer och besökare lägger stor vikt vid den, så det gäller att den är korrekt skriven. Sidans beskrivning ska, precis som titeln/rubriken, vara sökmotorvänlig och ge läsaren en snabb och tydlig inblick i vad den specifika sidan handlar om. Vidare ser man över informationen på respektive sida och ser till att alla internlänkar har nödvändiga parametrar ifyllda, att eventuella bilder har en alternativtext som beskriver bilden i fråga, att rubriker används på korrekt sätt och att sidorna innehåller nödvändiga sökord eller sökfraser på rätt ställen.
Hemsidan kontrolleras även ur användarperspektiv vad gäller exempelvis navigering. Är det svårt för användaren att hitta på sidan, så är det även svårt för sökmotorerna att förstå vad undersidorna har för betydelse. För att ytterligare hjälpa sökmotorerna att hitta på sidan skapas oftast en sitemap, som är en ”karta” över alla dina sidor/undersidor. När allt detta är genomfört återstår bara en utvärdering av resultatet och det kan vara svårt att säga hur lång tid det tar innan du ser något resultat.
Vad gäller priset för dessa tjänster, så varierar det som för vilken annan bransch som helst och det finns både seriösa och oseriösa aktörer. Totalkostnaden kan också skilja sig väldigt mycket beroende på hur stor din hemsida är, hur den är uppbyggd och vilka mål du har satt upp. Vad gäller uppbyggnaden, så handlar det mycket om huruvida din hemsida består av statiska sidor eller om den drivs med hjälp av WordPress eller något annat CMS som producerar dynamiska sidor. En CMS-baserad sida går i regel snabbare att optimera än en hemsida bestående av statiska sidor, men givetvis beror det på hur mycket som måste skrivas om. Men även statiskt uppbyggda hemsidor kan optimeras snabbt genom att använda sig av specialskrivna program och jag inbillar mig att flera av experterna har skapat egna sådana program.
Det här var en kort sammanfattning av hur en ”on page”-optimering kan se ut, vilket är en del av sökmotoroptimeringen.
”Off-page”-optimeringen handlar till största delen om att skaffa sig länkar, på ett eller annat sätt, men det är inget som jag går in på i den här artikeln, men vill du börja skaffa länkar, så är ett bra sätt att registrera din sida i de olika länkkatalogerna som finns eller genom att publicera artiklar i artikelkataloger.