Hård konkurrens bland SEO-sidorna
Det är snart 1 år sedan jag skrev ett par sidor om sökmotoroptimering (SEO) och anledningen var helt enkelt att lära mig mer om just sökmotoroptimering. Dessutom fick jag något att skriva om, så jag slog två flugor på en smäll.
Nu, nästan ett år senare, kan jag konstatera att dessa sidor troligtvis inte genererat någon som helst trafik och det beror på att sidorna inte syns på Google’s förstasida när man söker på sökmotoroptimering, SEO eller vad det nu är folk söker efter när det vill läsa om SEO.
Varför mina sidor inte dyker upp på Google beror förstås på att konkurrensen är enorm inom just detta område och de jag ”konkurrerar” med har betydligt mer erfarenhet av sökmotoroptimering och har dessutom skrivit och optimerat sina sidor för just detta, så jag är egentligen inte ett dugg förvånad över resultatet.
Att jag inte läste och skrev mer om sökmotoroptimering berodde nog till största delen på det faktum att Google idag är så duktiga på att indexera och ranka sidor, så det bästa man kan göra för att ranka högt hos dem är att ha bra innehåll. Visst hjälper det att göra sidan sökmotorvänlig, men i slutändan är det trots allt innehållet som väger tyngst och Google mäter detta, bland annat, genom att räkna antalet länkar som pekar mot din sida.
Förut var det viktigt med många inlänkar, men det är länge sedan Google enbart förlitade sig på antalet. Google justerar sina algoritmer efter hand och idag är det många parametrar som spelar in.
Att bara samla på sig en massa inlänkar kan i värsta fall sänka rankningen och det är bland annat därför jag inte ägnat mig åt att skaffa inlänkar.
En sida med bra innehåll kommer få länkar ”automatiskt” eftersom folk gärna länkar till sidor med bra innehåll, så för att få fler inlänkar – fortsätt skriva bra texter om sånt som intresserar dig.
Hur många inlänkar din sida har kan du lätt kontrollera med hjälp av Googles ”Verktyg för webbansvariga”.