Besviken på Citroëns kvalite

Det här texten är från juni 2012.

Vi är på jakt efter en ”ny” bil åt frun då hennes befintliga Renualt Megane -98 definitivt sjunger på sista versen.

Vi letar efter en, till storleken, likvärdig bil i prisklassen 80.000 och ett krav är att den ska ha kamkedja. Är riktigt trött på dyra kamremsbyten, som dessutom brukar vara ganska nära förestående när man köper en begagnad bil.

Just nu är vi inne på antingen Mazda 3 eller Toyota Corolla och igår var vi i Västerås och provkörde en Mazda 3 Sedan med 2-liters motorn på 150 hästar.

Om jag förstått saken rätt, så har alla Mazda 3 & 6 kamkedja och det samma ska gälla alla Toyotor med VVTi-motor.

Motorn imponerade inte alls, av två anledningar. Dels kändes den ganska seg, men än värre var att den inte gick helt jämt, varken vid acceleration eller jämn hastighet.

Frun var heller inte imponerad av den, men mer på grund av dåliga torkarblad, spräckta dimljusglas och det lilla lastutrymmet.

Vi tittade vidare i bilhallen och försäljaren lyckades övertala oss att provköra en Citroën C4 -05.

Jag har tidigare ägt en Citroën C5 2.2 HDi -03 som jag älskade – så länge det inte uppstod något fel, vilket det dessvärre gjorde allt för ofta.

Kvalitén på Citroën är inte den bästa, speciellt vad gäller elektroniken. Däremot får man i regel väldigt mycket bil (finesser) för pengarna när man köper en Citroën, jämfört med konkurrenterna, men det är till föga glädje när de slutar fungera.

Bilen vi provkörde hade klimatanläggning med dubbla klimatzoner – lyxigt. Dessvärre fungerade inte systemet – det blåste enbart varmluft på passagerarsidan och det gick inte ens att stänga av det ena luftmunstycket.

Trots att vi båda fattade tycke för bilen så fort vi satt oss i den, så kunde vi båda konstatera efter provturen att vi absolut inte ska köpa någon Citroën, eller annan fransk bil.

Hade det inte varit för den dåliga kvalitén på, främst, elektroniken och att samtliga har kamrem, så hade det nog blivit en Citroën igen, även för frugans del.

Tänk om Toyota eller något annat asiatiskt märke kunde börja tillverka Citroën istället. Då skulle man få en bil med massor av onödiga, men roliga finesser och med en kvalité lika hög som komforten.

Uppdatering 2014-07-03

Är åter sugen på Citroën och igår var jag och provkörde en Citroën C5 1.6 HDi -08 med blandade känslor. Det blev även en provkörning dagen efter och då var det en Citroën C5 2.0 HDi – 05 som rullat hela 27.000 mil som provkördes. Läs mer om det här: provkörning av Citroën C5 HDi.

Uppdatering 2014-07-11

Jag har köpte en Citroën C6 2.7 V6 HDi Exclusive -07

Jag har köpte en Citroën C6 2.7 V6 HDi Exclusive -07

I förrgår (9 juli 2014) köpte jag en Citroën C6 2.7 V6 HDi Exclusive -07 och jag hoppas att erfarenheterna framöver blir bättre än mina tidigare vad gäller att äga en Citroën 🙂

Jag har även skrivit ihop ett litet system där du kan hitta personer med Citroëns felkodsläsare Lexia/Diagbox, men än så länge är det inte så många personer som registrerat sig.

Generella felkoder och dess betydelse har jag sammanställt här, men det saknas en hel del felkoder, bland annat för Citroën: Bilens felkoder.

Uppdatering 2014-08-16

Nu är första verkstadsbesöket inbokat för min Citroën C6, men tack och lov är det inget allvarligt – läs mer här.

Uppdatering 2016-01-24

Jag har nu ägt bilen i drygt 1,5 år och har därför skrivit en liten summering av problem som jag haft med bilen och om hur mycket den kostat per mil och månad – Att äga en Citroën C6 2.7 HDi.

25 kommentarer

  • Peter Brodin

    Det enda som gläder mig med detta är att jag inte är ensam med citroen problem.
    Jag har själv en C5 som gått 7000 mil årsmodell 2008. har haft stora problem från starten och fått ihop ett ”cv” på ca: 50:talet fel. Det senaste är att automatväxeln ballar ur och går ned på 3:ans växel, vilket gör att bilen totalstannar på ca: 20 meter LIVSFARLIGT när man är ute på landsvägen. Verkstan säger att det inte går att hitta, databoxen talar om ett fel men kan inte precisera felet. Detta fel plus en motor till framrutan för 4000:- plus en reparation för 6000:- då bilen stannade helt på grund av en ventil till avgasrenaren är vad som hänt de senaste 4 månaderna. Nej nu blir det en Toyota.

  • Miltons Bitch

    Du har uppenbarligen mer fel än vad jag hade med min, så förstår att du ruttnat. Lider verkligen med dig!

  • Peter Brodin

    Tackar,Tackar!!!

    Kom att tänka på att i dessa arbetslöshetstider så måste det ju vara en guldgruva att driva en auktoriserad Citroen verkstad

  • Miltons Bitch

    Ja, verkstäderna tjänar nog mer än försäljarna 🙂

  • Peter Brodin

    Tjohooo!!!!!!!!!!!!!!

    Mitt problem är löst, har nu blivit V70 ägare, hoppas att allt ordnat sig för dig också.
    Jag har lite ”ågren” för den stackars människa som kommer att få min gamla C5:a

  • Miltons Bitch

    Grattis Peter 🙂

    Håller tummarna för att det blir en lite problemfriare tillvaro nu.

    Jag har haft min KIA Picanto i lite över 2 år och hittills inte haft ett enda fel, förutom då att bilen saknar fjädring 😉

    För vår del blir det nog aldrig mer franskt, såvida det inte sker något rejält på kvalitétssidan, men det har jag inga större förhoppningar om.

  • Peter Brodin

    Tackar!
    Kvalitétsändring??????????????? Den dagen det händer kommer nog regnet nedifrån, skulle jag tro.
    Nej, jag har nog också lämnat Fransmännen bakom mig. Jag har ju ventilerat mina problem med Citroen Sverige AB, men dom har bara slagit ifrån sig och menat att dom inte kan se några problem eftersom konstruktionen är sådan???????????????? vad sjutton dom nu menar med det, Är konstruktionen sådan som Citroen har så borde dom ju se lite allvarligare på tillvaron om det inte skall gå ner med i tillverkningen för dom. De skickade ju bort ca: 1500 man för ett tag sedan på grund av vikande siffror. Jag hade en webastor som rök hejdlöst, men varken Br. Engwalls i Ljungby eller Citroen Sv. AB ville kännas vid problemet, men efter 1 1/2 år blev det väl för många med samma problem så då byttes det huxflux webastorer till höger och vänster i detta avlånga land. Jag känner att om man påvisar ett fel till Citroen så har man inte någon feedback från deras sida.

    Nej, nu tar vi helg och tänker på något annat! (Bilmärke)

  • Alex

    fattar inte hur ni kan få sådant har en c4 hdi 06 17000mil har kört med den i över 2 år nu och har inte haft en enda problem!

  • Miltons Bitch

    Då kan jag inte annat än gratulera och hålla tummarna för att det fortsätter på samma sätt.

  • Magnus

    Kört vår c4 picasso 24000 mil med enbart en kvalitetsbrist, lampspolningen motorn brände innan säkringen gick annars allt helt ok. Haft bilen sen den var ny och i morgon ska vi byta kamrem för första gången.

  • Gratulerar och håller tummarna för att det fortsätter på samma sätt 🙂

    Trevligt att höra att det finns de som har andra upplevelser av Citroën än de jag haft.

  • Zanex

    Tja

    Hm,inte precis roligt till nybliven Citroen C5 ägare att läsa så negativa kommentarer om Citroen C5 :)Jag är så imponerad av bilen och all utrustning och komfort den ger känns som att åka i en lyx bil mycket bil för pengar blev om jag jämför med de andra bilar jag haft tidigare.Hoppas att ni fick måndags exempel 🙂 alla bilar oavsett märke har fel hit och dit visa mer visa mindre 🙂

  • När man köper en Citroën, så får man onekligen väldigt mycket för pengarna, både vad gäller utrustning och komfort, men tyvärr når inte kvalitén upp till samma nivå.

    Jag skulle mer än gärna vilja ha en Citroën igen, men just nu prioriterar jag problemfritt framför komfort, så jag skuttar vidare i min stelopererade KIA Picanto ett tag till 🙂

    Jag håller tummarna för att din Citroën ger dig många komfortabla och problemfria mil!

  • Thomas gertsson

    Jag har sedan 1984 haft 3 bx 4 XM 2 C5 och 2 c6 och har aldrig haft några problem med någon av dessa bilar har dessutom 7 stycken skåpbilar av samma märke den lästa från 1997 inga problem där heller har jag haft tur .tror inte det . Det finns dessutom inte sa många tillverkare av bikomponenter kvar så det sitter till exempel elsystem från Bosch som även sitter i tyska åkdon och där krånglar det väl inte så varför i citroen att det skulle bero på märket är lite långsökt så jag fortsätter köra citroen o är nöjd

  • Göran Jonander

    Hej Jag har kört min Citroen c5 2,0 hdi Automat 07a i 18000 mil enda felet en elak råtta tuggade sönder bränsleledningen, då blev det Bärgare till verkstad, Har tänkt att byta Bil, men jag kommer tillbaka till min gamla Cittra. Jag håller med om att det är varierande kvalite på bilarna och en del Verkstäder är usla! Citroen i Sverige har jag pratat med det är som att köra huvudet i väggen.

  • Göran Johansson

    Har haft 2 st GS, 3 st CX, 1 st XM, 3 st BX, 1 st Berlingo, 1 st C52,2HDI -03,
    Har nu C5 163HDI -10, C5 2,2 HDI -08, C5 -04 3,0V6 nu ombyggd till gasdrift,(dessa 2 går i mitt företag utomlands)
    C3 90HDI -10 (frugan).

    Härliga bilar, har i kortare perioder försökt köra andra märken men det går bara inte!! Inte mycket problem, kvaliteten är förstås inte på topp men alla bilar har nog sina problem…

    För tillfället har jag problem med läckage i främre fjäderben på C5:an -10, lär vara produktfel från fabrik, tacksam för tips.

  • Johan2

    Att bilköpare aldrig lär sig. Renault peugeot citroen är för entusiaster som gillar att skruva och grubbla över komplicerade problem, en guldgruva för bilverkstäder. Corolla ja klockren mindre problematisk bil med god ekonomi, en del mazda ok finns bra nissanmodeller med.

  • Daniel

    Och Toyota går aldrig sönder?
    Bland de tråkigaste bilarna på marknaden dock.
    Och visst strular cittror men icke mer än andra märken! Att kolla sig blind på kamremmar och billiga servicar ger inget lyckligt bilägande.

  • Jonas

    Hej!

    Att Toyota är bra är en myt! 3 st Toyotor (2 st Avensis 1st Hiace) här på jobbet, och inga andra bilar som krånglar så mycket. Dessutom har de fruktansvärt dyra reservdelar och är otroligt tråkiga bilar. Nä, tacka vet jag min gamla Xantia.

  • Robin Lindeberg

    Äger en C5 III 2009 hdi 2,0 140hk köpte den på 8000 kör 4000 mil med den och har med en service fått reparera den för 25000 iår, nu är den på verkstad igen. Ska sälja bilen och köpa en passat avråder alla att köpa en Citroën efter mina erfarenheter av dena hade den hållt hade jag älskat den men man kan inte ha en bil som går sönder 1 gång i månaden…

  • Har nu fått ett enormt sug efter en Citroën igen och den här gången är det en Citroën C6 jag är fruktansvärt sugen på.

    Har suttit vid datorn och dräglat över C6:orna som finns till försäljning i skrivande stund och det är speciellt en jag fastnat för. Den har allt som jag önskar mig av en bil, förutom kvalitén då, som jag är rädd för håller vanlig fransk standard.

    C6:an som jag är intresserad av har – förutom underbar komfort – avtagbar dragkrok och dieselvärmare (Webasto). Är så fruktansvärt trött på att skrapa rutor och frysa som en hund varje vinter, så värmare är ett krav. Dragkrok har vi inte på någon av våra två bilar, så även det är ett krav.

    Priset har ju onekligen sjunkit rejält på sistone, men det som får mig att tveka är rädslan för höga verkstadskostnader och skatten är ju inte att leka med heller (6.600 per år). Försäkringen ligger dock på samma nivå som för min KIA Picanto vilket förvånade mig.

    Hade hoppats att de negativa kommentarerna här skulle avskräcka mig från Citroën-köp, men så är icke fallet.

    Sen gäller det att övertala frugan också 🙂

  • Pelle

    Det är ju inte bara Citroën som har problem med kvalitén utan det gäller en rad andra märken.

    Jag var och provkörde en Audi A8 för ett tag sedan (minns inte årsmodellen) och nästan hälften av lull-lull-finesserna var ur funktion eller fungerade sisådär.

    Dagens bilar är fullproppade med datorer givare och sändare så det är inte konstigt om det strular oavsett vilket märke det gäller. Kanske Citroen ligger lite sämre till men jag har inte hittat några siffror på det.

    Läste förresten det du skrev om problembilar och det visar ju ganska tydligt att Citroen inte är ensam om att ha problem och att kamkedja inte är den bästa lösningen alla gånger.

    Att japanska bilar har bra kvaliten håller jag med om men det är inte speciellt roliga bilar att köra enligt mig. Tråkiga rent av.

    Nej jag fortsätter nog med Citroën ett tag till åtminstone tills de slutar med den gas hydraliska fjädringen.

  • Jag håller verkligen med dig, Pelle.

    Att köpa en Citroën utan gashydraulisk fjädring känns inte speciellt lockande, men man ska aldrig säga aldrig 😉

    Vad gäller japanska bilar, så håller jag åter med dig. Det är tråkiga bilar, både utseendemässigt och körmässigt. Bra bilar, absolut, men tråkiga.

    Jag hade en KIA Picanto 1.1 CRDI -07 i över fyra år och det är nog den tråkigaste bilen jag ägt, men den bästa. Sen är väl ingen bil i Picanto-klassen speciellt rolig, men jag upplevde inte min KIA Magentis – som jag hade för flera år sedan – som speciellt mycket roligare.

    Att japanerna kan tillverka saker med hög kvalité råder det inget tvivel om, men när det gäller bilar, så tycker jag inte de får till känslan. Det är något Citroën lyckats bra med, enligt mig.

  • Kent

    Håller inte med om att Toyota är en bra bil och skulle kunna skriva en hel 4-sida med fel. Har åkt i en 08 Citroen C5 och den var lika fin att åka i som en Mercedes.

    Vet någon vad det är för skillnad på 08 och en 07 C5? Menar då allt från hållbarhet till teknik.

    MVH

  • Kent

    Vill tillägga med att Citroen verkstäder skulle hamna på svarta listan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.