Inga fler leveranser till Hornsgatan
Från och med 1 december 2011 kan det vara slut med leveranser till butikerna längs Hornsgatan i Stockholm.
Orsaken är dubbdäcksförbudet som gäller på bland annat Hornsgatan och att det från och med 1 december eventuellt kommer bli lag på dubbdäck, eller motsvarande, på tunga fordons drivdäck.
Jag är för en lag om att det ska finnas utrustning på tunga fordon som minskar risken för fastkörning, men jag tror inte krav på vinterdäck är rätt lösning. Dubbdäck på en lastbil innebär enormt slitage på vägarna och dubbarna lär ändå inte hålla speciellt länge.
Däremot vore det bra med en lag som tvingar åkarna att utrusta bilarna med sandlådor framför drivaxeln, eller liknande utrustning.
Sen återstår frågan om alla utländska åkare. Att tvinga svenska åkare att extrautrusta sina bilar medan utlänningarna slipper gör ju inte konkurrensen mer rättvis. Svenska åkare brottas redan med snedvriden konkurrens och risken är att denna blir ännu värre med ökade lagkrav – som endast gäller de svenska åkarna.
Tycker slirej eller on-spot borde vara standard på tunga fordon. Vinterdäckskrav tror jag inte på, vem ska betala för att byta alla de 24 (lastbils)däck jag har på mitt ekipage, två gånger om året.
För övrigt har vinterdäckssäsongen börjat, det syns i mina leveranser…
Förslaget om vinterdäck på tunga fordon gäller endast drivaxeln, men Slirej eller liknade hade varit betydligt billigare, effektivare och bättre för miljön.
Vad levererar du mest av? Dubb- eller friktionsdäck?
Vad som levereras mest beror på vart däckbutiek i fråga ligger, inne i stan – dubbfritt, ute på ”landet” – dubbat