ECO-driving
På firman har vi, sedan drygt ett och ett halvt år, datorer i bilarna som håller reda på ett antal värden från lastbilarna vi kör. Denna dator hämtar värden från bilens egna dator och fungerar sålunda som en lite mer avancerad färddator.
Värden som vi får fram i denna lilla dator är nuvarande förbrukning, genomsnittsförbrukning för chauffören som kör, bilens totala förbrukning de senaste 1000 milen, tomgångskörning i procent och utrullning i procent. Utrullning är en av de mer mätbara värdena och kanske det chauffören främst kan påverka. Utrullningen är även det värde som visar hur ekonomiskt en chaufför kör.
Det tråkiga är att många av kontorsfolket inte verkar begripa hur det här med utrullning fungerar och personligen är jag riktigt trött på det. Det känns fullständigt meningslöst att försöka köra ekonomiskt när cheferna inte begriper vad det egentligen innebär.
Ska försöka förklara det på ett enkelt sett… Utrullning uppstår när man motorbromsar. Ju mer man minskar hastigheten utan att använda fotbromsen, desto högre utrullning. Utrullningen räknas i procent. Om man exempelvis ligger i 80 och ska stanna vid en korsning längre fram, så gäller det att släppa gasen i så god tid att man helst inte behöver bromsa alls. Procenten räknas fram av den totala hastighetsminskningen utan att bromsen används. Eftersom jag inte kört med dessa VEHCO-datorer speciellt mycket, så har jag inte haft tid/ork/lust att ta reda på exakt hur procenten räknas fram, men jag tror man uppnår 100% om man bromsar ner från ex. 80 till 0 utan att använda bromsen över huvudtaget. Detta är i princip omöjligt, men jag tror det är så det fungerar.
Problemet, som cheferna inte verkar förstå, är att långtradarna har mycket högre utrullning än enkelbilarna (bilar utan släp) och dom kan inte förstå varför. Det är dock detta som är väldigt enkelt att förklara, men inte vill dom lyssna på det örat.
Långtradarna har hjälpbromsar – både avgasbroms och retarder. Ingetdera ger utslag på VEHCO’n vilket innebär, att så länge man bara använder retardern, så registreras hastighetssänkningen som utrullning. De flesta av våra enkelbilar saknar retarder och aktivering av avgasbromsen görs med bromspedalen vilket VEHCO’n registrerar som bromsning.
VEHCO räknar dock med att en för kraftig hastighetsminskning innebär att chauffören använder någon form av hjälpbromsar, vilket i våra bilar är retardern. Med ett tomt ekipage är retardern tillräckligt kraftig för att bromsa ekipaget tillräckligt snabbt för att systemet ska räkna det som bromsning, men som chaufför lär man sig ganska snabbt hur hårt man kan bromsa med retardern utan att systemet förstår det och det är sålunda ganska lätt att lura systemet.
Jag påtalade detta några dagar efter att vi fick systemet i våra bilar (för över ett år sedan), men fortfarande är cheferna förundrade över hur långtradarna kan ha så mycket högre utrullning… Märkligt, men det är väl svårt att lyssna på en simpel chaufför.
Det borde inte vara så svårt att begripa att något är fel när en 60-tons långtradare uppnår bättre resultat än en bil som väger max 18 ton.
Det har, sedan systemet infördes, varit tal om ett bonussystem. Eftersom firman sparar pengar på lägre förbrukning, så har man tänkt att även chaufförerna ska få en del av kakan. Problemet är att det snart gått ett och ett halvt år och snillena har fortfarande inte kommit på något. Det senaste jag hörde handlade om att man skulle uppnå 50% utrullning för att få bonus. Eftersom detta är allt jag hört, så kan jag inte säga så mycket om det, men det låter inget vidare. Citychaufförerna kommer få kämpa sig blå medan vi som kör större ekipage och på landsväg kan luta oss tillbaka och pilla navelludd och ändå uppnå långt bättre resultat än 50%.
Ett bonussystem borde, enligt mig, vara prestationsbaserat. Ju bättre man kör, desto högre bonus. Självfallet ska bonusen även vara baserad på vilken typ av körning och bil man har.
Faktiskt mycket intressant artikel, och bonussystem oxå, tror detta lämpar sig mest för typ åkerier… Tack för bra hemsida… Ska fortsätta kika runt lite…