Cabotageregler fastställda av EU
Verkar som att EU äntligen fattat ett beslut vad gäller cabotageregler. Helt perfekt verkar det inte, men vi får väl vara glada att det åtminstone hänt något.
De nya reglerna innebär i korthet att en utländsk transportör får utföra högst 3 inrikestransporter i ett land under en sjudagars period. Han måste även ha kommit in i landet med gods, så det går inte bra att rulla in tom från ex. Polen och köra 3 transporter.
En brist med den nya lagen är man kan tolka begreppet ”transport” olika. Man kan t ex. lasta på ett (1) ställe, men till flera olika mottagare. Mottagarna kan vara flera på samma industri (olika lossningsställen inom samma område) eller olika städer. Vad räknas som transport – lastning på ett (1) ställe med lossning på ett (1) eller flera ställen?
Oavsett vilket, så krävs det nu att regeringen inför dessa regler i den svenska lagstiftningen, så snart som möjligt. Oavsett tolkningsmöjligheterna, så är det bättre med dessa regler, än inga regler alls, vilket nästan varit fallet fram tills nu.
Steget därefter är att inför rejäla straff för brott mot reglerna. Rejält höjda böter för transportören, körförbud tills böterna är betalda samt förbud mot fortsatta transporter inom landet.
Förhoppningsvis är det här första steget mot likare villkor inom transportbranchen och det är inte en dag för tidigt.